УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА 9 клас

 

 ІІ семестр 2022-2023 навчального року

16.05.2023

Дистанційна робота

Тема. Марко Вовчок. «Інститутка». Антилюдяна суть кріпосництва та солдатчини. Образи персонажів — людей із народу та панночки. Авторська позиція у творі



09.05.2023

Дистанційна робота

Тема. Марко Вовчок. Життя і творчість.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.


Завдання 2. Перегляньте презентацію 

https://vseosvita.ua/library/prezentatsiia-na-temu-marko-vovchok-zhyttia-i-tvorcha-diialnist-narodni-opovidannia-prodovzhennia-temy-narodnoho-zhyttia-v-povisti-instytutka-zmist-tv-565992.html


Завдання 3. Прочитати повість "Інститутка" https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=457


27.04.2023

Дистанційна робота

Тема. Контрольна робота з теми "Творчість Тараса Шевченка"

Завдання. Перейдіть за покликанням та виконайте завдання контрольної роботи

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2298990

(завдання виконати до 21.00)


25.04.2023

Дистанційна робота

Тема. П.Куліш – відомий письменник, перший український професійний літературний критик, перекладач автор підручників для школи, українського правопису («кулішівка»). Романтична основа світогляду. «Чорна рада» – перший україномовний історичний роман-хроніка.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.


Завдання 2. Перегляньте навчальну презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-na-temu-p-kulish-oglyad-zhittya-i-tvorchosti-chorna-rada---pershiy-ukra-nomovniy-istorichniy-roman-hronika-263793.html

Завдання 3. Прочитайте роман "Чорна рада", перейшовши за покликанням

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=1084

20.04.2023

Дистанційна робота

Тема. Світова велич українського поета. Визначні діячі світової культури про Шевченка. Його вплив на літератури інших народів. Шевченко та історико-культурний поступ України. Ушанування пам’яті поета в Україні й за кордоном

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.


Завдання 2. Перегляньте презентацію

https://vseosvita.ua/library/prezentatsiia-na-temu-svitova-velych-ukrainskoho-poeta-vyznachni-diiachi-svitovoi-kultury-pro-shevchenka-vshanuvannia-pamiati-poeta-za-kordonom-563001.html

Завдання 3. До  творів Шевченка зверталося кілька поколінь композиторів – вони стали піснями й романсами, симфонічними поемами, операми й балетами.Так, музику на його твори написали Модест Мусоргський, Петро Чайковський, Сергій Рахманінов, Георгій Майборода, Юлій Мейтус, Кирило Стеценко, Ігор Шамо та інші, а музична збірка Миколи Лисенка Музика до Кобзаря нараховує майже 100 різножанрових творів.

На твори із Кобзаря звертають увагу й сучасні українські композитори і виконавці. Найбільше драматизм творів Шевченка припав до душі рок-музикантам, зокрема рок-балади є у творчості таких гуртів Скрябін, Кому вниз, Мертвий півень, Фата Моргана, Андрій Середа та інші.

Отож, сьогодні чудовий привід послухати декілька хітів Шевченка у виконанні сучасних музикантів.




Завдання 4. Перегляньте мультфільм "Садок вишневий коло хати"


Якби у вас була можливість знімати кіно, за яким твором Шевченка зняли б фільм і чому саме за таким?

Завдання 5. Написати есе «Шевченко в моєму житті»


Завдання 6. 
За бажанням: створити рекламу творчості Т.Шевченка.

Завдання 7. Прочитайте «Цікаві факти про пам'ятники Т.Г. Шевченка»: 

Кількість пам'ятників - 1384

Найвищий у світі пам’ятник Шевченкові − заввишки 7 метрів − установлено в Ковелі, що на Волині.

перший пам’ятник на українській землі встановили у Харкові 1897 року.

Єдиним континентом, де немає пам’ятника Шевченкові, є Африка.

В Україні найбільше пам’ятників Шевченкові на Галичині (півтисячі), де Шевченко ніколи не був.


18.04.2023

Дистанційна робота

Тема. Біблія в житті Т. Шевченка. Світле пророцтво поета («Ісаїя. Глава 35»). Художня інтерпретація творів із Книги псалмів, риси її національної своєрідності у Т. Г. Шевченка

Завдання 1.

Перегляньте відеоурок.

Завдання 2. Пригадаймо!


Завдання 3. Прочитайте та запам'ятайте.

Т. Шевченко — Біблія — соціальний устрій.

В останній період творчості поета переспіви біблійних сюжетів посідають значне місце. Йому імпонували ідеали раннього християнства, яке виникло як релігія рабів і виражало їхні інтереси й прагнення.

Увагу автора полонили ті легенди, псалми, пророцтва, в яких ідеться про боротьбу правди з неправдою, добра зі злом, про неминуче покарання «нечестивців», настання щасливого життя земних мучеників.

Біблійні образи під пером поета–демократа наповнювалися певним змістом, служили пропаганді визвольних ідей.

  • Т.Шевченко створив власні «Псалми Давидові» .У них він просить Бога про заступництво та особисте спасіння, та ще палкіше благає Господа захистити знедолений, уярмлений народ.

  • Із 150 псалмів Давидових Тарас Григорович узяв 10 — ті, в яких деякі мотиви, твердження були співзвучні з його переконаннями.

Завдання 4.  Прослухайте поезію. З'ясуйте значення незрозумілих слів.


Словникова робота.

-Карміл (Кармель) — це вкрита пишною рослинністю горав Палестині, стала біблійним символом гордої краси;

-Ліван — гірське пасмо на півночі Палестини, яке біблійні пророки часто символізували як славу і велич Іудейськогоцарства;

-Омофор — багатий, золотом вишитий покров.

Це цікаво!

Дослідники творчості Шевченка зробили підрахунки: в його поезіях слова Україна та український вжито 269 разів. Але слова Бог, Божий, Господь, Господній, Ісус, Христос та Христів - 1281 раз!

Завдання 5.  

Підготувати усні виступи-повідомлення на одну із запропонованих тем (регламент до 2-х хвилин):

  • Цікаві факти про життя та творчість Тараса Шевченка
  • Образ Тараса Шевченка у літературній спадщині письменників
  • Поезія присвячена Тарасові Шевченкові
  • Образ Тараса Шевченка у сучасному мистецтві
  • Світова велич Тараса Шевченка
  • Переклади творів Шевченка іншими мовами

13.04.2023

Дистанційна робота

Тема. Лірика Т. Шевченка періоду арешту й заслання і після повернення з нього. «Доля», «Росли укупочці, зросли…». Риси автобіографізму в образі ліричного героя.

Завдання 1. Перегляньте навчальну презентацію

https://vseosvita.ua/library/lirika-t-sevcenka-periodu-arestu-j-zaslanna-i-pisla-povernenna-z-nogo-dola-rosli-ukupocci-zrosli-risi-avtobiografizmu-v-obrazi-liricnogo-geroa-240120.html

Завдання 2. Перегляньте відеоурок.


Завдання 3. Прочитати поезії 
 «Росли укупочці, зросли…», «Доля», перейшовши за покликанням  https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3978,

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3992

Завдання 4. Прослухайте аудіозаписи вищезазначених поезій. Складіть паспорти цих творів (письмово)




Завдання 5. Прослухайте музичний твір ( на слова поезії "Доля") 

Музика і виконання: Man from Light (Валентин Бойко), слова: Тарас Шевченко.


Завдання 6. Поезію "Доля" вивчити НАПАМ'ЯТЬ!

Завдання 7. Виконати тести на знання змісту опрацьованих творів https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4646198

11.04.2023

Дистанційна робота

Тема. Шевченко. Трагедія жінки-матері, боротьба за своє материнство, жорстокість народної моралі («У нашім раї на землі…»). Наскрізний ліризм творів Т. Шевченка про жіночу долю.

Завдання 1.



Завдання 2. Запишіть на картках слово, яке означає те, що для вас є найважливішим, найдорожчим у житті.

Завдання 3. Прочитайте поезію, перейшовши за покликанням https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3995

Завдання 4. Прослухати аудіозапис поезії "У нашім раї на землі" можна ТУТ

Завдання 5. Перегляньте презентацію 

https://docs.google.com/presentation/d/15UpPMutVxkv1k3B8_cKDLDCYj2qbYf17/edit#slide=id.p8

Завдання 6 . Літературний калейдоскоп «Жіночі образи у творах Т. Шевченка»

Завдання: за наведеною цитатою пізнати героїню твору.

«Така її доля… О боже мій милий! /За що ж ти караєш її, молоду? /За те, що так щиро вона полюбила /Козацькії очі? Прости сироту. /Кого ж їй любити? Ні батька, ні неньки…» 

«Не журиться… — /Вмиється сльозою, /Возьме відра, опівночі /Піде за водою, /Щоб вороги не бачили» 

«…Під тином/ Опухла дитина, голоднеє мре,/ А мати пшеницю на панщині жне.» 

«Пішла полем, ридаючи, /В тумані ховалась /Та крізь сльози тихесенько /Про вдову співала» 

«Пішла селом, /Плаче… /На голові хустиночка, /На руках дитина /… /Назад подивилась, /Покивала головою /Та й заголосила» (Катерина)

«Молодиця /Рада та весела, /Ніби з паном повінчалась, /Закупила села. /І у хаті, і на дворі, /І коло скотини, /Увечері і вдосвіта, /А коло дитини /Так і пада, ніби мати» 

«Біля того гаю, /Що чорніє над водою, /Щось біле блукає /… . /А може, жде козаченька, /Щоб залоскотати»

«Ходім, сину, смеркається , Коли пустять в хату; А не пустять, то й надворі Будем ночувати» 

Завдання 7. Виконати тести https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=7647878


04.04.2023-06.04.23

Дистанційна робота

Тема. Тарас Шевченко. Реалістично-побутовий тип втілення теми жіночої долі. "Наймичка".

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.

Завдання 2. Перегляньте музичний фільм  (в основі сюжету - однойменна поема Т. Г.Шевченка)


Завдання 3.

Завдання 4. Складання інформативного ґрона до образу головної героїні

Завдання 5. Написати мінітвір (роздум) із теми «За що ми повинні бути вдячними своїм матерям?» (обсягом 0,5-1 стор., у художньому стилі мовлення).

Завдання 6. Виконати тести https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=9280114

 
Завдання 7.
виписати з тексту поеми Т. Шевченка “Наймичка” художні засоби


Завдання 8 (за бажанням). Намалювати ілюстрацію до твору.

Завдання 9. Міні-дискусія «Висловіть власну думку»:

- Чому Катря закінчила життя самогубством?

- Запропонуйте власне рішення щодо розв'язання проблеми героїні.

- Чи засуджуєте ви жінку, яка покинула свою дитину? Чи мала вона на це моральне право?

- Вмотивуйте, чи можна вважати героїню дівчиною з аморальною поведінкою. Висловлюючись, наведіть переконливі аргументи.

- Чи співчуваєте ви стражданням Ганни? Відповідь вмотивуйте.

- Поясніть слова: Важкий і благородний шлях - «покірливо до самої смерті нести хрест самопожертви».


22.03.2023

Дистанційна робота

Тема. Розвиток мовлення. Характеристика головної героїні поеми Т.Г.Шевченка «Катерина»

Поряд із величними постатями героїчних борців, народних месників з історичними героями визвольного руху у творчості Тараса Григоровича проходить прекрасний своєю моральною силою та чистотою образ трудящої жінки, матері, сестри, дівчини, коханої.

Такого полум’яного культу материнства, такого апофеозу жіночого кохання й жіночої муки не знайти, мабуть, ні в одного з письменників світу. Нещасний в особистому житті, Шевченко найвищу й найчистішу красу світу бачив у жінці, в матері”говорив М.Т.Рильський.

Шеченко не був байдужим до жіночої долі-недолі, яка була згустком болю, який сидів в його серці. Кріпацька доля – це доля рідної матері, сестер Катрі, Марії, Ярини. Це доля його першої трепетної любові– Оксани Коваленко. До речі прообразом поеми стала саме Оксана, а поему названо на честь його старшої сестри Катерини.

Завдання 1.



Завдання 2.

Самостійна робота над характеристикою Катерини за планом.

План

  1. Опис Катерини (цитатою з твору).

  2. Риси характеру.

  3. Життя на початку поеми.

  4. Емоційний стан після зради коханого.

  5. Материнство Катерини.

  6. Самогубство.



Завдання 3. Написати твір-мініатюру на тему: “Майбутнє Івася” (за поемою ”Катерина”). 



21.03.2023

Дистанційна робота

Тема. Т. Шевченко. «Вічна» тема матері й сина. Еволюція жіночого образу у творах Т. Шевченка. Романтичний тип втілення теми жіночої долі. «Катерина»

Тема жіночої долі, материнства вічна. Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово мама? Для Тараса Шевченка жіноча недоля була не просто однією з тем його творчості, а згустком крові, що запікся у його серці. Доля жінки – кріпачки для нього – насамперед доля його рідної матері, котру передчасно « у могилу нужда і праця положила», це його рідні сестри: Катря, Ярина та Марія, оті «голубки молодії», в яких у наймах коси побіліли. Це, зрештою, його перша трепетна юнача любов – Оксана Коваленко. Отже, жіноча доля для нього не тільки була соціальною, а й особистою трагедією.

З’ясуймо композицію поеми. (Твір складається з 5 розділів)

- звернення до дівчат-селянок;

- народження нешлюбного сина;

- прощання з батьками;

- поневіряння Катерини на чужині;

- зустріч із спокусником-офіцером і смерть Катерини.

В епілозі подається зустріч батька з сином.

Завдання 1. Перегляньте відео.


Завдання 2. Прочитайте поему, перейшовши за покликанням https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=742


Завдання 3. Дайте відповіді на запитання.

  • Що ви можете сказати про коханого Катерини?

  • Дайте характеристику батькам дівчини.

- У чому причина непорозуміння  Катерини з близькими їй людьми?

 - Чи мучила Катерину совість, що вона не слухає батьків? І чи думала про наслідки, адже москалі не перший раз покидали українських дівчат?

Чому Катерині було байдуже, що про неї говорили люди після її розлучення з козаком? 

  • Як ви оцінюєте дії батьків? Чи мали вони право вигнати Катерину з немовлям на руках з дому? Як же милосердя, любов до ближнього? Висловіть власні судження.  

  • Як ставиться автор до головної героїні? Засуджує чи співчуває? Підтвердіть свої думки цитатами з тексту.


Завдання 4. Ситуативне завдання: Ви батьки дорослої доньки. Ваші стосунки щирі та довірливі, тому донька розповіла вам, що закохалася. Але ви чули, що цей хлопець до неї покинув не одну дівчину. Коли ви розповідаєте про це дочці, вона і слухати не хоче. Ваші дії…


Завдання 5. Складіть асоціативне гроно до образу Катерини.

Завдання 6. Оформіть паспорт опрацьованого твору.

Завдання 7. Скласти сенкан до слова "мати"

Завдання 8. Виконати завдання вікторини, перейшовши за покликанням https://learningapps.org/watch?v=pgyedg6d223



16.03.2023

Дистанційна робота

Тема. Т. Шевченко. «І мертвим, і живим, і ненарожденним…». Продовження теми «землячків» у посланні. Викриття конформізму значної частини української еліти. Засудження комплексу меншовартості, національного безпам’ятства та байдужості до рідної мови

Завдання 1. Перегляньте презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-t-shevchenko-i-mertvim-i-zhivim-i-nenarozhdennim-158299.html.

Перегляньте відеоурок



Завдання 2. Прослухайте поезію у виконанні народного артиста України Федора Стригуна.




Завдання 3. Прокоментуйте вислови                                                          

 1.  Не дуріте самі себе,  Учітесь, читайте,

      І чужому научайтесь, Й свого не цурайтесь.

2.  Доборолась Україна  До самого краю.                            

    Гірше ляха свої діти    Її розпинають.

 3. Схаменіться! будьте люди,   Бо лихо вам буде.

Завдання 4. 


Завдання 5. 

Завдання 6. Виконати тести https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3299417


14.03.2023

Дистанційна робота

Т. Шевченко. «Кавказ». Узагальнена ідея поеми — неприйняття насильства, поневолення людей, осуд загарбницьких воєн.

Завдання 1. Дайте відповіді на запитання літературної вікторини (письмово)

  1. Дата народження Т. Г. Шевченка? 
  2. Де народився Т. Шевченко?
  3. В якому селі провів своє дитинство Тарас?
  4. Ким були батьки Тараса? 
  5. Як звали тата і маму Тараса? 
  6. Як звали сестер?
  7. Скільки років було Тарасу, коли померла його мати?
  8. У якому віці він залишився круглим сиротою? 
  9. Найвідоміша збірка поета.
  10. Скільки років було Тарасові, коли його викупили з кріпацтва?
  11. Як називається гора, де похований Т. Шевченко?
  12. Де відбулася зустріч Шевченка та Івана Сошенка? 
  13. Кріпосним якого пана був Т. Шевченко ? 
  14. Як звали подругу дитячих літ Тараса? 
  15. Чий портрет був намальований, щоб викупити Шевченка з кріпацтва? 
  16. Згідно зі словами Шевченка, «той, хто бачив цю людину хоча б здалеку, той бачив пекло в найгидкішому торжестві». Про кого з рідні міг так писати поет?
  17. За висловом Карла Брюллова , це була «найбільша свиня в торжковських туфлях», але завдяки Шевченку ця особа ввійшла в історію, а сам Брюллов заплатив їй чималу суму. Назвіть прізвище цієї особи.

Завдання 2.

Написати мінітвір на тему «Прометей — образ нескореного народу».

Завдання 3. Випишіть з поеми «Кавказ» афоризми

Афори́зм (грец. αφορισμός, означення, вислів) — короткий, дуже влучний, оригінальний вислів, що виражає узагальнену думку у виразній, легкій для запам'ятовування формі, яка згодом неодноразово відтворюється іншими людьми.

(«Якби ви з нами подружились – багато б дечому навчились»).

Завдання 4. Виконати тести, перейшовши за покликанням https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8182055

Завдання 5. Прочитати поему "І мертвим, і живим..." https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=708


10.03.2023

Дистанційна робота

Тема. Т. Шевченко. «Кавказ». Пристрасний відгук на тогочасну загарбницьку імперську політику. Продовження теми національно-визвольної боротьби

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.


Завдання 2. 

Прочитайте притчу про дружбу. 

Якось два друга багато днів йшли в пустелі.

Одного разу вони посперечалися, і один з них зопалу дав ляпаса іншому. Його друг, відчув біль, але нічого не сказав.

Мовчки, він написав на піску: «Сьогодні мій найкращий друг дав мені ляпаса».

Друзі продовжували йти, і через багато днів знайшли оазис з озером, в якому вони вирішили скупатися. Той, який отримав ляпас, ледь не потонув і його друг його врятував.

Коли він прийшов до тями, то висік на камені: «Сьогодні мій найкращий друг врятував мені життя».

Перший запитав його:

– Коли я тебе образив, ти написав на піску, а тепер ти пишеш на камені. Чому?

І друг відповів:

– Коли хто-небудь нас ображає, ми повинні написати це на піску, щоб вітри могли стерти це. Але коли хто-небудь робить що-небудь хороше, ми повинні висікти це на камені, щоб ніякий вітер не зміг би стерти це.

Навчися писати образи на піску і висікати радості на камені. Залиш трохи часу для життя! І нехай тобі буде легко і світло …


1. Про що ця притча, чому вона вчить нас?

2.Чи потрібна дружба взагалі?

3.Чому люди дружать?


Завдання 3. Спробуємо визначити, чи справжні ви друзі?

Тест «Чи гарний ти друг»

1.    Ви зібралися в кіно, але раптом з’ясовується, що у твоєї подруги (друга) немає грошей на квиток. Як ти вчиниш?

А) Підеш в кіно одна (один).

Б) позичив подрузі (одного) грошей.

B) Знайдеш богатенького приятеля, який міг би зводити вас в кіно.

2.    Ти хочеш запросити подругу (друга) разом провести вечір, але вона (він) вже обіцяв (а) своїй мамі зробити прибирання. Як ти вчиниш?

А) Проведеш вечір одна (один).

Б) Допоможеш їй (йому). Чим швидше ви закінчите роботу, тим більше часу залишиться на веселощі.

В) Подзвониш інший (-ому) подружці (одного).

3.    Ти йдеш по вулиці і раптом бачиш, що шайка хуліганів пристає до твоєї подруги (друга). Як ти вчиниш?

А) Зробиш вигляд, що ти їх не помічаєш, і поспішиш сховатися.

Б) кинулися на допомогу подрузі (одного).

В) Расскажешь про це її (його) батькові … коли побачиш його.

4.    Ви з класом поїхали на екскурсію. Раптом одна з твоїх подруг (один з твоїх друзів) виявляє, що не взяв (а) з собою їжі. Як ти вчиниш?

А) Скажеш їй (йому), щоб наступного разу він (а) краще збиралася в поїздку.

Б) Поділишся з нею (з ним) своїм обідом.

В) Скажеш про це вчителя, щоб він що-небудь придумав.

– Отже, підіб’ємо підсумок.

Більше відповідей А:

Можливо, настав час сісти і подумати, чому ніхто не допомагає тобі у важких ситуаціях. Справжня дружба передбачає взаємну допомогу і підтримку. Покажи своїм друзям, що ти в будь-яку секунду готовий (а) прийти їм на допомогу.

Більше відповідей Б:

Ти чудовий друг! На тебе можна покластися в скрутну хвилину. Таких як ти цікаві події і пригоди з друзями чекають на кожному кроці. Найголовніше – твої друзі знають, що завжди можуть покластися на тебе!

Більше відповідей В:

Ти турбуєшся про своїх друзів, особливо коли вони опиняються у складній ситуації, але дружба – це не тільки приємне проведення часу. Твої друзі повинні бути впевнені, що завжди можуть розраховувати на твою допомогу. У тебе великі задатки. Щоб стати справжнім другом, подумай про те, як їх реалізувати.

Завдання 4. Прочитайте і запам'ятайте.

Без дружби людина прожити не може і дня. У Т.Г.Шевченка завжди було багато друзів. Саме вони змінили його життя, подарували волю.Серед близьких друзів Тараса Григоровича був Яков де Бальмен. Яков де Бальмен був другом Т.Г.Шевченко, вони разом навчалися в Петербурзькій академії мистецтв. Саме Яков був першим ілюстратором першої рукописної збірки «Кобзар».Це був український шляхтич шотландського походження, граф. Освічений, обдарований, писав вірші, прекрасно малював. Не дивно, що, познайомившись влітку 1843 року, Бальмен та Шевченко заприятелювали. Як граф, він мав пройти військову службу в ім’я «батюшки – царя». А як офіцер, Бальмен мусив відслужити службу на Кавказі, хоча засуджував ту несправедливу війну, співчував народам, що захищав свою незалежність.

З часів Івана Грозного російське самодержавство вело загарбницькі війни на Кавказі. Наприкінці XVIII століття, після завоювання Криму, почалося поступове «освоєння» Північного Кавказу. 1817 року Росія розпочала активні воєнні дії для підкорення всього Кавказу. Ця війна тривала півстоліття (до 1864 року) і вирізнялася неймовірною жорстокістю.

          За наказом командування солдати грабували й руйнували аули, вирубували сади й виноградники, витоптували поля й городи. Безжально розправлялися з мешканцями: дітей, жінок, молодь продавали в рабство, а чоловіків і старих людей убивали. Особливою жорстокістю вирізнялись окремі офіцери та генерали. Генерал Вельямінов запровадив звичай відрубувати голови горянам, за що платив солдатам по 10 рублів, а «трофеї» у вигляді відрубаних голів відправляв в Петербург до Академії наук.   

          Щоб не потрапляти в полон, горяни нерідко вдавалися до самогубства. Цілими селищами втікали в глибини скелястих ущелин, у дикі пустелі й болота, де гинули від голоду і хвороб. Російське самодержавство заселяло землі, щедро даруючи їх вірнопідданим дворянам.

          Офіційна література, преса, урядова пропаганда нав’язувала думку, що «російське воїнство» несе диким народам світло науки, високі моральні ідеали, блага цивілізації.  

Якось до Шевченка дійшла трагічна звістка – у бою з горянами загинув його друг Яков де Бальмен. В загибелі друга він звинувачував не кавказців, а російське самодержавство, на совісті якого десятки тисяч смертей солдатів і горян.  

Ця подія стала поштовхом до написання пристрасно емоційної поеми «Кавказ».

Завдання 5. Прочитайте поему "Кавказ", перейшовши за покликанням 

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=741


Завдання 6. Визначити художні засоби в уривках поеми

1. «..гори…засіяні горем, кровію политі..» -

2. «Воно (серце) знову оживає і сміється знову» - 

3. «А сльоз, а крові? Напоїть

Всіх імператорів би стало..» -

4. «За кого ж Ти розіп’явся,

Христе, Сине Божий?»-  

Завдання 7. Оформіть (письмово) паспорт твору.


09. 03.2023

Дистанційна робота

Тема.  Урок позакласного читання. "Назар Стодоля"

Завдання 1. Запишіть літературознавчі терміни у зошити.

Драма – один із трьох родів, твори якого призначені для

               постановки на сцені.

Ремарка – авторське пояснення в тексті п’єси, що наводяться в

                  дужках і пояснює місце, обставини дії, стан дійової

                  особи тощо.

Репліка (пояснення вчителя) – мова героїв

Діалог – (згадати самостійно)

Монолог – (згадати самостійно).

Як ви вже знаєте, кожен художній твір побудований на певному конфлікті. Конфлікти поділяють на дві групи:

1.    Соціальні (соціальні):

·       Національно – державні

·       Класові

·       Суспільно – моральні

2.    Загальнолюдські:

·       Боротьба добра і зла

·       Протистояння любові та ненависті

·       Проблема вибору тощо

Завдання 2. «Пізнай літературного героя за наведеною цитатою».

  • Ÿ«Ти знаєш в яку ціну поставив цар Соломон золотий плуг? Він каже, що при нужді шматок хліба дорожче золота. А я скажу: чарка горілки козаку миліша усіх жінок на світі».

  • Ÿ«І рибалки, і вольнії козаки. Ми люди німецькії ідемо з землі турецької. Раз дома у нашій землі випала пороша. Я й кажу товаришу: «Що нам дивиться на погоду? Ходім лишень шукати звіриного сліду».

  • Ÿ«Думай собі, голубко, та гадай, що… а воно зовсім не так буде. Закинь, удочку, сама рибка піде. Шутки-тесть полковника!..А що далі — се наше діло. Аби б через поріг, то ми й за поріг глянем».

  • Ÿ«Той самий, за кого ти вчора обіщав видать дочку свою, той самий, якого ти знав ще з тієї пори, як він тебе вирвав із-під ножа гайдамаки! Згадай іще, що я той самий, хто й самому гетьману не дасть себе на посміх!».

  • Ÿ«Побачимо», побачимо, як попадеться нашому теляті вовка піймати. Не сказавши ні слова дочці, за кого і як хоче віддати, думає, що наша сестра — коза; поженеш, куди схочеш. Е, ні! Стривай лишень, голубчику». 

  • Ÿ«Як налетять, було, з своєї Січі, так що твої орли-соколи! Було, як схопить тебе котрий, так до землі не допустить, так і носить… Ой-ой-ой! Куди то все дівалось?..»

  • Ÿ«Слухать — що їсти, в горшку не бовтати, усів не марати, слов не пропускать, другим не мішать».

  • Ÿ«Не треба мені вашого добра; я і без нього була б щаслива. Я вас так вірно люблю, так вбиваюсь за вами, а ви…».

  • Ÿ«О, я лукавий, лукави! О,я грішний, проклятий!.. доле моя! серце моє! Проси його, нехай уб'є, нехай я світа не паскуджу!».

  • Ÿ«Цур йому, який нехороший! Як приїде до нас, то я зараз із хати втікаю. Мені навдивовижу, як ще його козаки слухають. Тільки у його, паскудного, і мови, що про наливку та про вареники».

  • Ÿ«А так, шляхом. У Чигирині нема заробітку, а ми прочули, що у пана Кичатого весілля буде, так і прийшли сюди».

  • Ÿ«Її діло таке: що звелять, те й роби. Воно ще молоде, дурне; а твоє діло навчить її, врозумить, що любов і все таке прочеє… дурниця, нікчемне». 

Завдання 3. Скласти сенкан до образу Галі.

Завдання 4. 

Підготувати цікавий матеріал про творчість Т. Шевченка на одну із запропонованих тем:

  • Ÿ«Т. Шевченко — великий син України»;

  • Ÿ«Образ жінки-матері в поемах і повістях Кобзаря»;

  • Ÿ«Образи борців за визволення трудящих у творах Т. Шевченка»;

  • Ÿ«Мистецька майстерність Т. Шевченка»;

  • Ÿ«Відображення історичного минулого України у творах Кобзаря».

Завдання 5. 

Виконати  тести https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3951862


02.03.2023

Дистанційна робота

Тема. Протистояння імперського режиму і вільнодумної, національно свідомої особистості. Сатиричний характер поеми.

ТЛ: гротеск, контраст, умовність

Завдання 1. Прочитайте факти про збірку «Три літа», запам'ятайте їх.

1. «Три літа» – це альбом творів Тараса Шевченка, що містить «чистові копії» усіх його поетичних творів, написаних у другій половині 1843 та на початку 1845 років. За назвою збірки цей період у житті і творчості Шевченка називають періодом «Трьох літ».

2. Упродовж квітня-червня 1846 р., перебуваючи в Києві, Шевченко переписував свої поезії до окремих зошитів, які пізніше було оправлено як альбом. У лютому-березні 1847 р., перебуваючи у Седневі на Чернігівщині, він зробив у текстах невеликі виправлення.

3. 5 квітня 1847 р. під час арешту Шевченка цей альбом був у нього вилучений і став в очах жандармів одним із головних доказів «провини» Шевченка перед царським урядом. Жандарми поробили в альбомі свої позначки: підкреслення окремих слів та рядків, знаки NB на полях, обведення вертикальними лініями найбільш «крамольних» місць. Альбом було долучено до слідчої справи Шевченка у складі справи Кирило-Мефодіївського товариства, і до 1906 року він зберігався в секретному архіві 3-го відділення.

4. У 1906 році, після чергової російської революції, слідчу справу розсекретили, і в журналі «Нова громада» з’явились перші публікації творів Шевченка з цього альбому. А в 1907 році його було передано до Музею української старовини в Чернігові, нині він зберігається в Інституті літератури ім. Т. Г. Шевченка.

5. В альбом увійшли наступні твори Шевченка: «Чигрине, Чигрине…», «Заворожи мені, волхве…», «У неділю не гуляла…», «Гоголю», «Розрита могила», «Чого мені тяжко…», «Не завидуй багатому…», «Не женися на багатій…», «Сова», «Дівичії ночі», «Наймичка», «Маленькій Мар’яні», «Сон (комедія)», «Сліпий», «Кавказ», «Минають дні, минають ночі…», «І мертвим, і живим…», «Великий льох», «Холодний Яр», «Три літа», «Давидові псалми», «Заповіт», «Єретик»)

Завдання 2. Складіть та запишіть у зошити паспорт твору.

Завдання 3. Вивчити напам'ять уривок з поеми «Сон»




Завдання 4. Підготуйтесь до уроку позакласного читання: прочитайте твір "Назар Стодоля", перейшовши за покликанням

 https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=762


28.02.2023

Дистанційна робота

Тема. Національна проблематика періоду «Трьох літ». Поема («комедія») «Сон» і тогочасна суспільно-політична дійсність. Композиційний прийом «сну», його роль для розширення можливостей поетичного зображення.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.



Завдання 2. Запишіть у літературознавчі словнички та запам'ятайте нові терміни.






Твір «Сон», про який ми говоритимемо сьогодні,  належить до поетичної збірки «Три літа». У  першодруці і  у списку Пантелеймона Куліша датується: «Місяць червень, року божого 1844, у Петербурзі». Саме зі списку Куліша і надрукували його вперше у  1865 році  у  Львові  окремим виданням.

«Сон» жив у рукописній збірці «Три літа» і списках. Микола Костомаров у спогадах про своє знайомство з Шевченком зазначав: «Він прочитав мені деякі з невиданих своїх творів, від яких я був у захваті. Особливо сильне враження справив на мене «Сон», невидана антицензурна поема Шевченка. Я читав і перечитував її всю ніч

і був в повному захваті ».

При арешті кирило-мефодіївців  «Сон» у  списках відібрано у Миколи Костомарова і Василя Білозерського як «стихотворение возмутительного содержания».  Шевченко одержав  десять років  російської самодержавної солдатчини: «Под строжайший  надзор с запрещением писать и рисовать», а «Сон» продовжував рукописне життя в імперії.


Завдання 3. Прочитайте поему "Сон", перейшовши за покликанням https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=3979


23.02.2023

Дистанційна робота

Тема. Т.Шевченко. Вісь неперервності історичного часу («До Основ’яненка»)

ТЛ: послання

Завдання 1. Перегляньте відеоурок, прочитайте матеріал.

Перший період творчості Тараса Шевченка - це час перебування митця за межами Батьківщини, час, на який припадає звільнення з кріпацтва до першої подорожі на Україну. Саме на цей період припадає вихід славнозвісного «Кобзаря» - першої збірки творів митця.

Перше видання «Кобзаря» було видрукуване в приватній друкарні в Санкт-Петербурзі тиражем всього 1000 примірників. До нього увійшло вісім ранніх творів Шевченка:

«Думи мої, думи мої»

«Перебендя»

«Катерина»

«Тополя»

«Думка»

«До Основ’яненка»

«Іван Підкова»

«Тарасова ніч»

Цікаво є те, що шість з них були з присвятами. А твір, який ми з вами розглянемо, мав і адресата.

Завдання 2. Прочитайте та запам'ятайте даніз теорії літератури. Поповніть ними свій літературознавчий словничок.

Романтизм – літературний напрям, характерними особливостями якого є зображення незвичайного, яскравих і сильних особистостей, звернення до історичної тематики, екзотичні пейзажі (часто нічні), несприйняття буденності.

Послання – вірш у формі звертання до певної особи або збірного адресата.

Громадянська лірика – умовна назва ліричних творів, в яких актуалізуються соціальні та національні мотиви.

Завдання 3. Перейдіть за покликанням https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=736, щоб прочитати твір "До Основ'яненка".

Завдання 4. Прослухайте "До Основ'яненка" у виконанні гурту "Кому вниз".


Завдання 5. Запишіть у зошит паспорт твору.

Завдання 6. Напишість листа (у формі прози чи поезії) до Тараса Шевченка.


21.02.2023

Дистанційна робота

Тема. Т.Шевченко. Рання творчість. Оглядове вивчення історичної теми у творчості Кобзаря («Іван Підкова», «Тарасова ніч», «Гайдамаки»)

Завдання 1. Переглянути відеоурок



 

Завдання 2. Прочитати поему "Гайдамаки" https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=723

ПРО ПОЕМУ.

Романтична поема «Гайдамаки» вийшла друком окремою книжкою в Петербурзі, коли її авторові було всього 27 років, тобто 1841р.. Гостро драматичним, навіть трагічним життям у поемі живуть реальні історичні постаті, гайдамацькі ватажки Максим Залізняк та Іван Ґонта, і поряд з ними - Ярема Галайда («вполовину видуманий»), його кохана Оксана і «вільшанський титар правдивий». Романтизуючи драматичні події та дійових осіб, автор опоетизовує їх і посилає в Україну як поборників «святої волі»: Сини мої, гайдамаки!

Світ широкий, воля

- Ідіть, сини, погуляйте,

Пошукайте долі.

Основою поеми послужили події 1768 року, що ввійшли в нашу історію як Коліївщина, найбільше гайдамацьке повстання на Правобережній Україні проти польської шляхти.

Композиційно твір вибудований так, аби читач зрозумів, що повстання було гнівною відповіддю українського селянства на нелюдські дії польських конфедератів, які «руйнували, мордували» (розділи «Галайда»

«Конфедерати», «Титар»).

Розділ «Інтродукція» є експозицією поеми, в якій зав’язуються події. «Ґонта в Умані» – кульмінаційний розділ, коли Шевченко, підкоряючись законам романтизму, відходить від історичної правди й наділяє Ґонту надзвичайною вірністю присязі, через що той і вбиває дітей. Поема має «Епілог» та «Передмову», тут автор вказує на реалістичне, історичне коріння твору. Ґонта й Залізняк для поета, як і для народу, перейняли справу Остряниці та Хмельницького.

У поемі розгортаються дві сюжетні лінії - Яреми та народного повстання. Перша сюжетна лінія – лінія народного повстання: «На ґвалт України орли налетіли»; повстанці збираються під Чигирином; освячення ножів; початок повстання; гайдамаки в Лисянці; кривава розправа в Умані як кульмінаційна точка народної боротьби за своє звільнення; спад повстання.

Друга: Ярема – наймит-попихач у шинкаря Лейби; побачення Яреми з Оксаною; рішення йти в гайдамаки; участь у боях у Черкасах; звістка, що титаря вбито, а Оксану викрадено; люта помста шляхті за особисте горе й за знущання над людьми («...а Ярема не ріже – лютує! З ножем в руках на пожарах і днює й ночує...»); порятунок Оксани; перебування її в монастирі; одруження Яреми з Оксаною; знову в битвах; «А в нашого Галайди хата на помості...».

Головним героєм поеми є повсталий народ, котрий, як і Ярема Галайда, відчув свободу, перспективу розпрямлення вільних крил:

«Не знав, сіромаха, що виросли крила, Що неба достане, коли полетить...»

Шевченко прагне відновити історичну справедливість, розповівши правду про причини Коліївщини. Відтворення кривавих подій підпорядковане гуманній, людяній ідеї.

«Серце болить, а розказувать треба: нехай бачать сини і внуки, що батьки їх помилялись, нехай братаються знову з своїми ворогами. Нехай житом-пшеницею, як золотом, покрита, не розмежованою останеться навіки од моря і до моря слов’янська земля».

Завдання 3. Вікторина «Упізнай героя»

  1. «Не знав , сірома , що виросли крила,

Що неба достане, коли полетить». 


2. «Не витерпів святої кари,

Упав сердега. Пропадай.

Душа без сповіді святої!» 


3. «Я сирота з Вільшаної,

Батьки ляха замучили.

А мене…боюся». 


4. «Горілку, мед не чаркою–

Поставцем черкає,

А ворога, заплющившись,

Ката не минає…

Орел сизокрилий ». 


5. «Ну , та дарма; утни ще яку-небудь.

Ану лишень про батька Максима ушквар.» 


6.« Пішов…похилившись;

І де спотикнеться,

Пожар світить…» 


Завдання 4. Прочитайте поему "Іван Підкова"

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=797

Завдання 5. Прослухайте пісню про Івана Підкову у виконанні О. Керекеші та гурту «Фата Морґана».


Завдання 6. Прочитати "Тарасова ніч" 

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=782

Завдання 7. Написати характеристику одного з персонажів твору «Гайдамаки».

Завдання 8. Виписати з поезії "Тарасова ніч" художні засоби ( епітети, порівняння, метафори, риторичні звернення,  гіперболи)


17. 02.2023

Дистанційна робота

Тема. Т.Г.Шевченко – геніальний поет, мислитель, пророк національного відродження в Україні. Перші поетичні твори баладного та елегійного жанрів («Причинна», «Думи мої…»)

Завдання 1. Перегляньте відеоурок 


Завдання 2. Досліджуючи творчість Кобзаря, можна виокремити чотири періоди (запишіть у зошити та запам'ятайте), а саме:

  • 1837 – 1843 – ранній період
  • 1843 – 1847 – період «трьох літ»
  • 1847 – 1857 – «невольнича муза»
  • 1857 – 1861 – пізній період

Завдання 3. Тарас Шевченко був не лише творцем геніального «Кобзаря», тобто поетом, а й драматургом, прозаїком, мислителем, істориком, етнографом, фольклористом і художником (живописцем, гравером), який залишив велику образотворчу спадщину—понад тисячу творів. 

Літературна спадщина Шевченка—це «Кобзар», 9 повістей (із 20-ти задуманих), п'єса «Назар Стодоля», кілька уривків інших драматичних творів, щоденник та листи.

У ранніх творах Шевченко переважно схилявся до романтики: в них бачимо його інтерес до незвичайного, яскравого і навіть таємничого, фантастичного, піднесений стиль мови, деяку розчуленість, навіть сентиментальність, захоплення історичним минулим, а це якраз основні риси романтизму. 

Перейдіть за покликаннями, щоб прочитати твори "Причинна", "Думи мої"

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=774

https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=735



Завдання 4. Перепишіть таблицю у зошит.

Рання творчість Т. Шевченка: твори і жанри

Жанри

Твори

Балади

«Причинна», «Утоплена», «Тополя»

Героїчні поеми

«Гайдамаки», «Гамалія»

Соціально-побутові поеми

«Катерина»

Вірші-послання

«До Основ'яненка»

Вірші-роздуми

«Думи мої, думи мої...»

Драми

«Назар Стодоля»


Завдання 5. Визначте реальні та фантастичні риси балади:

Реальне

Фантастичне



Завдання 6. Історія написання поезії "Думи мої, думи мої"

Цим віршем відкривався «Кобзар» 1840 р.

Шевченко його написав у 1839 р. в Петербурзі. У поезії автор роздумує про «козацьку волю», про долю бідного сироти, зневаженої паном дівчини, про становище Батьківщини. У цій поезії поет сумує, що впродовж століть Україна втрачала своїх синів у боротьбі за волю, вболіває за важку долю, злиденне життя кріпаків, їхнє безправне становище, пригніченість України.

Відомі музиканти і співаки захоплюються теж творчістю Т. Г. Шевченко і тому Артем Півоваров разом із Надією Дорофєєвою поклали музику на слова поезії «Думи мої, думи мої»

Прослуховування пісні «Думи мої, думи мої…»


Завдання 7. Записати у зошити паспорти творів "Причинна", "Думи мої, думи мої".

Завдання 8. Виконати тест за змістом прочитаного твору, перейшовши за покликанням.

https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=2524952


09 лютого 2023

Дистанційна робота

Тема. Колізія морального й національно-культурного вибору в образах синів Тараса Бульби.




Завдання 1. Перегляньте відеоурок


Завдання 2. Розгадайте кроссенс.


Завдання 3. 

Придумати рекламу повісті, яка б зацікавила читача, або намалювати афішу до твору.

Завдання 4. Написати твір-мініатюру «Чим зворушила мене повість М.Гоголя «Тарас Бульба».




07 лютого 2023

Дистанційна робота

Тема. Піднесено-героїчний образ головного героя повісті "Тарас Бульба""


ПЕРЕГЛЯНЬТЕ ВІДЕОУРОК


 Завдання 1. Укладіть таблицю «Позитивні та негативні риси Тараса Бульби»

Позитивні рисиНегативні риси


 Завдання 2. Запишіть події, які відбуваються в повісті, в правильному порядку

  • Облога Дубна

  • Повернення синів додому

  • Вибір Андрія

  • Поїздка на Січ

  • Помста батька

  • Мужність і витримка Остапа під час катування

  • Життя на Січі

  • Друга зустріч Андрія з дочкою польського воєводи

  • Загибель Тараса Бульби

  • Жорстокий бій

  • Смерть Андрія

  • Спогади братів про навчання в академії


 Завдання 3. 

Складіть сенкан

Тарас Бульба

2 прикметника

3 дієслова

Речення

1 іменник

 Завдання 4. 

Намалювати ілюстрації до улюблених сторінок твору.


02 лютого 2023

Дистанційна робота

Тема. М.Гоголь. «Тарас Бульба». Сюжет твору. Внутрішній епічний розмах твору

Завдання 1. Перегляньте презентацію 

https://vseosvita.ua/library/povist-taras-bulba-suzet-tvoru-vnutrisnij-epicnij-rozmah-400963.html

Завдання 2. Виписати описи інтер'єру житла Тараса Бульби.

Завдання 3. Запишіть у зошити паспорт твору (автора, рік написання, жанр, рід літератури, тему, ідею, головних героїв, проблематику).

Завдання 4. Зазначте у зошитах:

Історична повість — це епічний твір, який характеризується однолінійним сюжетом, менший, ніж роман, але більший, ніж оповідання.

Ознаки повісті:

Епічний прозовий жанр літератури.

Однолінійний розгорнутий сюжет.

Переважно один головний герой, навколо якого групуються другорядні персонажі.

Зображено тривалий період життя головного героя.

Наявність описів.



31 січня 2023

Дистанційна робота

Тема. Творчість Миколи Гоголя. Повість "Тарас Бульба"

Завдання 1. Перегляньте відеоурок 


Завдання 2. Прочитати та запам'ятати цікаві факти із життя Миколи Гоголя https://suspilne.media/118247-lubiv-rukodilla-ta-boavsa-smerti-najcikavisi-fakti-pro-mikolu-gogola-akij-narodivsa-na-poltavsini/

Завдання 3. Перегляньте буктрейлер  до повісті "Тарас Бульба"

Завдання 4.




26 січня 2023

Дистанційна робота

Тема. Література рідного краю. Тарас Шевченко і Чернігівщина.

Завдання 1. Перегляньте презентацію "Шевченко та Чернігівщина". На основі прочитаного складіть 12-15 запитань для літературної вікторини (у дужках після запитання ОБОВ'ЯЗКОВО записуєте відповідь) https://naurok.com.ua/prezentaciya-t-shevchenko-i-chernigivschina-316219.html.

Завдання 2. Прочитати біографію Миколи Гоголя за підручником. Знайти цікаві факти про письменника. Записати їх в зошит.

Завдання 3.  Читати повість "Тарас Бульба"                                                                            М.В. Гоголя https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=15


24 січня 2023

Дистанційна робота

Тема. Євген Гребінка. Життєвий і творчий шлях письменника. Вірш «Човен». Образ небезпечної морської плавби як уособлення життєвого шляху людини. 

Завдання 1. Опрацюйте біографічні факти про Є.Гребінку. Оформіть конспект.

Діти, окрім Великого Кобзаря, ХІХ століття подарувало українській літературі чимало визначних постатей, чия творчість впливала не лише на формування обличчя культурно-історичної доби, а й на світогляд нашої нації. Серед таких майстрів слова – Євген Гребінка, великий байкар, талановитий лірик, прозаїк, видавець, неперевершений романтик.

Ось як розповідала про Є.П. Гребінку його донька Надія.

Я донька Євгена Павловича Гребінки. Звати мене Надія. Народилася я в 1845 році. Коли помер мій батько, я була ще маленькою. Але моя мама дуже багато розповідала мені про нього.

Народився мій батько 2 лютого 1812 року на хуторі Убіжище на Полтавщині в сім’ї відставного штаб-ротмістра Павла Івановича Гребінки.

Мій тато був старшим у сім’ї серед 8 дітей. Початкову освіту здобув у домашніх умовах. Навчався у Ніжинській гімназії вищих наук, одержав чин 14 класу. Саме тут були написані його перші твори.

У званні обер-офіцера був відряджений повітовим дворянством у 8-й резервний Малоросійський полк. Потім батько вийшов у відставку та повернувся до Убіжища. 1834 року він переїздить до Петербурга і працює у комісії духовних училищ, учителем російської мови у Дворянському полку.

У 1844 році обвінчався з моєю мамою Марією Василівною Ростенберг - донькою шляхетного пирятинського козака Івана Чайковського, і повернувся до Петербурга.

До творчої скарбниці мого батька увійшли байки (збірка «Малороссийские приказки»), балади, романси, повісті «Кулик», «Пригоди синьої асигнації», роман «Чайковський». Він був видавцем альманаху «Ластівка», на сторінках якого мали змогу друкувати свої твори молоді невідомі письменники. Батько відкрив своїм коштом у селі Рудці   парафіяльне училище для селянських дітей . Починав 8 -томне видання своїх творів, але помер від туберкульозу у 1848 році. Його останніми словами були : «Добре ... було б дома лежати... в Убіжищі, на Україні. Візьміть мене додому. Хай мені заспіває жайворонок степовий у рідному краю...». Залізнична станція Петрівка, що знаходиться недалеко від місця народження й упокоїла мого батька. Він прожив коротке життя — всього 36 років. Та за недовгий вік він встиг зробити собі ім’я як в українській, так і в російській літературі, створивши поетичні та прозаїчні шедеври. Я дуже пишаюся своїм батьком).

цікаві й маловідомі моменти життя цього письменника

У Петербурзі Євген Гребінка знався з багатьма літераторами: Олександром Сергійовичем Пушкіним, Іваном Тургенєвим, Іваном Криловим, Григорієм Квіткою-Основ’яненком, Петром Гулаком-Артемовським, Левком Боровиковським, Миколою Гоголем. У нього в Убіжищі гостював Володимир Даль – упорядник тлумачного словника російської мови. Саме Гребінка одним із перших звернув увагу на Тараса Шевченка, тоді ще учня маляра (це було в 1836 році). На літературних вечорах у Гребінки Шевченко дізнається про новини тогочасного російського й українського літературного життя, зближується з багатьма прогресивними діячами російської культури. У подальшому Євген став його літературним учителем і сприяв його викупові. Це дуже цікава та малодосліджена тема: Гребінка і Тарас Шевченко, точніше, роль і місце Євгена Павловича у «шевченковому колі». Є вагомі підстави вважати, що ця роль була особливою. Саме Євген Гребінка (поруч з Іваном Сошенком, Григоровичем-Барським, Мокрицьким) був серед тих українців, без конкретної, самовідданої допомоги яких було б неможливим звільнення Великого Кобзаря з кріпацтва — якраз ці люди зробили тут перший поштовх, залучили до справи впливових російських «партнерів»: Жуковського, Брюллова, Венеціанова. Саме Гребінка (і це відомо зі спогадів людей, які знали молодого Тараса) наполегливо дбав про те, щоб увести вчорашнього кріпака, геніально обдарованого митця до товариства освічених людей Санкт-Петербурга, прагнув створити максимально сприятливі умови, за яких би міг найкращим чином розвиватися його талант.

Часто стрічались Тарас Шевченко і Євген Гребінка. Найдорожче, що отримував Шевченко від Євгена Павловича, це почуття людської доброти, віра у власні сили і майбутнє. 7 березня 1840 року Євген Павлович передав до Цензурного комітету перше видання Шевченкового «Кобзаря», який невдовзі вийшов у світ. Це була найбільша перемога «українця» Гребінки у Петербурзі — народження першого видання шевченкового «Кобзаря», книги, що створила цілу епоху в духовному житті України. До «Кобзаря» увійшов вірш «Перебендя» з присвятою Євгену Гребінці. Так письменник став фактично видавцем цієї ВСЕСВІТНЬО ВІДОМОЇ книги. Потім ще будуть зустрічі і розмови, і власноруч переписаний у альбом Гребінки, йому ж присвячений, «Перебендя», і буде спільна подорож на Україну. 19 травня 1843 року Тарас Шевченко вирушив із Петербурга в першу подорож до України в кареті разом із Євгеном Гребінкою).

Завдання 2. Прослухайте поезію та навчіться виразно її читати.



Заграло, запінилось синєє море,
І буйнії вітри по морю шумлять,
І хвиля гуляє, мов чорнії гори
Одна за другою біжать.
Як темная нічка, насупились хмари,
В тих хмарах, мов голос небесної кари,
За громом громи гуркотять.

І грає, і піниться синєє море.
Хтось човен на море пустив,
Бурхнув він по хвилі, ниряє на волі,
Од берега геть покотив;
Качається, бідний, один без весельця.
Ох, жаль мені човна, ох, жаль мого серця!
Чого він під бурю поплив?

Ущухнуло море, і хвилі вляглися;
Пустують по піні мавки;
Уп'ять забіліли, уп'ять простяглися
По морю кругом байдаки;
Де ж човен дівався, де плавле, мій милий?
Мабуть, він не плавле, бо онде по хвилі
Біліють із його тріски.

Як човнові море, для мене світ білий
Ізмалку здавався страшним;
Да як заховаться? Не можна ж вік цілий
Пробути з собою, одним.
Прощай, мій покою, пускаюсь у море!
І, може, недоля і лютеє горе.
Пограються з човном моїм.

ПРО ПОЕЗІЮ (зверніть увагу на образ човна у творах світовової літератури)

Творча спадщина Євгена Гребінки дуже різноманітна. Велику частину творів письменника становлять байки, в яких він оригінально та художньо довершено викриває одвічні людські вади. Але є у творчому доробку Гребінки прекрасні ліричні твори.

Серед них один із найвідоміших та найдовершеніших – це романтична балада "Човен", яка стала маніфестом молодого Гребінки. Домінуючим напрямом у ліриці за часів написання поезії був романтизм, отож і "Човен" витримано у традиціях романтизму. Емоційної напруженості надає баладі провідний її образ — образ човна. Цей образ є дуже глибоким. Човен у морі є уособленням особистості, яка потрапляє у море подій та нестандартних ситуацій, у море життя.

Образ човна містить елементи трагічності, що є характерним для романтичних творів. Складне протистояння особистості та навколишнього світу і створює конфлікт, напруження в поезії.

Балада "Човен" побудована на основі прийому – розгорнутого паралелізму.

Море розбиває човен на тріски, але ліричний герой упевнений, що така доля очікує на кожного, хто вирушає в далекі мандри морем життя. Ліричний герой, попри свій страх перед світом, вважає потрібним це метафоричне плавання. Мене вразило те, що письменник, який жив понад сто років тому, висловив ставлення до життя, яке притаманне мені та багатьом моїм одноліткам: я теж упевнена, що для досягнення своєї мети кожна людина мусить щось робити, навіть якщо вона відчуває невпевненість або страх. Сам автор балади щиро зізнається у своїх побоюваннях, але вирішує не ховатися від світу, сподіваючись на те, що зможе "випливти" зі складних ситуацій, з якими він стикатиметься у життєвому морі:

Як човнові море, для мене світ білий

Ізмалку здавався страшним;

Да як заховаться? не можна ж вік цілий

Пробути з собою, одним.

Прощай, мій покою, пускаюсь у море!

І, може, недоля і лютеє горе

Пограються з човном моїм.

Образ одинокого човна доволі поширений у світовій літературі. До цього алегоричного образу вдавались Байрон, Жуковський, Лєрмонтов, Забіла. Герой вірша «Човник» Віктора Забіли, написаного приблизно того ж часу, що й поезія Є. Гребінки, теж нарікає на нещасливу долю і порівнює себе з човником у бурхливому морі:

І я в світі, як той човник,

Де пристать не знаю;

Де б хотілось, там не можна,

Бо щастя не маю.

Завдання 3. Багато поетів оспівували самотній човен у бурхливій морській стихії. Серед них відомий український письменник Іван Якович Франко. Зараз ми переглянемо один із відео варіантів. Це пісня у виконанні сучасної львівської групи «Один в каное». Слова Івана Франка). Ваше завдання - уважно прослухати і порівняти два твори.

Завдання 4. У творенні по-справжньому популярних пісень-романсів Євгенові Гребінці належить, либонь, перше місце серед українських поетів. Та й не тільки українських.

Запишіть у зошити, що називається романсом.


Романс (франц. roman – романський) – різновид пісні про кохання. Характеризується витонченими засобами виразності, багатством образів, які тісно пов’язуються з ритмічністю, сплавом слова і музики. 


Завдання 5. Світова естрада на неофіційному конкурсі нещодавно спробувала визначити три найпопулярніші у ХХ ст.. естрадні пісні. Перше місце віддано іспанській поетесі Консуело Веласкес за романс на її слова «Бесаме мучо». Третє місце посіла одна з пісень групи «Бітлз», а на другому місці – наш Євген Гребінка з романсом «Очи чёрные». Його з успіхом виконують на всіх континентах: і вокалісти-професіонали, і самодіяльні музиканти. Співали романс такі знаменитості, як росіяни Федір Шаляпін і Володимир Висоцький, циганські співаки Валерій Агафонов і Микола Сліченко, американець Луї Армстронг, французькі співачки Патрісія Каас та Мірей Матьє, іспанець Хуліо Іглесіас, «тріо золотих тенорів» - італієць Лучано Паваротті, іспанці Пласідо Домінго та Хосе Каррерас. Тож не дивно, що, за рішенням ЮНЕСКО, день народження Гребінки – одна зі знаменних дат у всьому світі.

Зі своєю майбутньою дружиною Гребінка познайомився у 1842 році під час одного з частих візитів до рідного Убіжища. То була красуня з палкими очима, у яку він закохався з першого погляду. Та дідусь Марії Василівни Ростенберг, так звали ту дівчину, не давав згоди на їхнє одруження. Тоді, щоб хоч трохи заспокоїти вражене серце, Євген Павлович написав вірш російською мовою «Очи чёрные». Він був опублікований 1843 –ого року. Однойменний романс з’явився за 51 рік. Музика – з вальсу німця Флоріана Германа в обробці норвежця Софуса Гердаля. Отож, найвідоміший російський «циганський» романс створили українець,німець і норвежець.

Українська пісня, яку співає весь світ. Саме українська, бо лише в нашій народній поезії так широко використовується образ очей. Очі в наших піснях – не просто дарунок природи чи батьків, а віддзеркалення душі! Журналіст і поет-лірик Юрій Тараненко у 1998 році в газеті «Хрещатик» вперше дав прекрасний варіант гребінківських «Очей» українською мовою.

Очі чорнії, аж палаючі,

Очі пристрасні та жадаючі!

Як люблю я вас! Як боюся вас!

Певно, стрів я вас у недобрий час.

Темний погляд ваш –як морська глибінь.

По душі моїй в нім жалоби тінь.

Бачу пломінь я переможний в нім:

Серце спалено у вогні страшнім.

Та жену журбу і печаль свою.

На мою судьбу я не ремствую,

Найдорожче все, що Господь дав нам,

Я пожертвував огняним очам .


19 січня 2023

Дистанційна робота

Тема. Петро Гулак-Артемовський. Балада "Рибалка". Вічна тема кохання. Фольклорна основа твору.

Завдання 1. Перегляньте навчальну презентацію https://vseosvita.ua/library/prezentatsiia-petro-hulak-artemovskyi-balada-rybalka-vichna-tema-kokhannia-zasoby-romantychnoho-zobrazhennia-folklorna-osnova-tvoru-627529.html та відеоурок 


Завдання 2. Прочитайте баладу "Рибалка"https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=2414.

Завдання 3. Прослухайте поезію.


Завдання 4. 

Робота з текстом. Доповнити художні особливості балади (робота з текстом)


Риторичні оклики: «Вода шумить! Водя гуля!», «Ловіться, рибочки, великі і маленькі!»................

Риторичні запитання: «Чи то коханнячко?»...

Зменшувально-пестливі форми: «молоденький», «рибочки»...

Метафори: «Вода шумить… гуля», «рибка смик»,.......

Епітети: «сонечко і місяць… веселенькі, червоненькі»......

Повтори: «Вода шумить!.. Вода гуля!.., ..........

Завдання 5. Виконати тести https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=5483162

Завдання 6. (за бажанням) Вивчити напам'ять уривок балади. 




17 січня 2023

Дистанційна робота

Тема. Ідейно-художні особливості романтизму. Зв’язок із ідеями просвітництва, з національним рухом. Поети-романтики. значення романтизму для нового етапу розвитку слов’янських літератур. 

Завдання 1. Перегляньте презентації https://svitppt.com.ua/download.html?id=52506,

https://naurok.com.ua/literatura-ukra-nskogo-romantizmu-preezentaciya-203713.html

Завдання 2Прочитайте навчальний матеріал. Оформіть конспект. Вивчіть основне. Романтизм – це художній напрям у літературі, науці й мистецтві, що виник наприкінці XVIII ст. та існував в першій половині XIX ст. і був пов’язаний із докорінною зміною всієї системи світоглядних орієнтацій та цінностей.



Ознаки романтизму:

  • незадоволення реальним життям, зосередження уваги на внутрішньому світу людини;
  • ідеалізація людських почуттів, наявність релігійної свідомості;
  • посилення уваги до літературної мови, національно-історичної тематики;
  • тісний зв’язок з фольклором;
  • нерозривний зв’язок змісту і форми – інтенсивне використання художніх засобів;
  • інтерес до фантастики, екзотичних картин природи тощо
  • Київський осередок

    Ще одним осередком чи й етапом українського романтизму, уже з багатшим на мистецькі засоби і літературні жанри творчим доробком і з виразнішим національним і політичним обличчям, був Київ другої половини 1830-40-х p. з Михайлом Максимовичем, Пантелеймоном Кулішем, Тарасом Шевченком, і прибулими туди з Харкова Амвросієм Метлинським і Миколою Костомаровим.

    Філософський романтизм членів цього гуртка і близьких до нього тогочасних київських учених, професорів Київського університету, поєднаний з вивченням української народної творчості і історії та ідеями слов’янофільства вплинув на постання Кирило-Мефодіївського братства з його виробленою романтично-християнською програмою і дав нову за поетичними засобами і діапазоном політичного мислення поезію Тараса Шевченка з його візією майбутньої України. Але про це ми поговоримо детальніше на наступних уроках, як і дослідимо риси романтизму глибше, опрацювавши твори того періоду.


  • Осередки українського романтизму

Харківський осередок

Своїми ідеями і настановами, зокрема наголошуванням народності та значення національного у літературі і мистецькій творчості, романтизм відіграв визначну роль у пробудженні й відродженні слов’янських народів, зокрема українського. Першими виявами українського романтизму були: видана 1818 у Петербурзі «Грамматика малороссийского наречия» Олександра Павловського і збірка Миколи Цертелева «Опыт собрания старинных, малороссийских песней» з висловленими в них думками про глибоку своєрідність і самостійність української мови й української народної поезії. Але як ви зрозуміли, це був лише початок.

Основоположницею розвитку українського романтизму була харківська школа з її двома гуртками – першим, що створився ще у 1820 роках навколо Ізмаїла Срезневського і що з ним були пов’язані найвидатніші з поетів-романтиків Левко Боровиковський і Опанас Шпигоцький, та другим, що діяв у середині 1830 pоків також під проводом Срезневського, до нього були причетні: Амвросій Метлинський, Микола Костомаров та іншими. Програмовими для діяльності цих гуртків були збірки «Украинский альманах» (1831) та «Запорожская старина».

Поетичну творчість цього гуртка поетів характеризує ідилічно-песимістичне захоплення українським минулим, культ могил й історичних героїв і особливо співців та бандуристів, слабе й безперспективне у своїх прагненнях слов’янофільство.

«Руська трійця»

Одночасно з харківським осередком у Галичині виступила «Руська трійця», історія якої доволі цікава, адже її учасниками було близько 20 молодих людей, майже виключно семінаристи та молоді священники. Її основоположники Маркіян Шашкевич, Іван Вагилевич і Яків Головацький були в ті часи вихованцями греко-католицької семінарії  і водночас студентами Львівського університету, в якому існувало дві «партії» – пропольська і промосковська. Цих юнаків пов’язували нерозривна дружба та ідейні переконання. Слово «руська» за термінологією тогочасної Галичини означало «українська», воно й визначало ідейну основу та зміст діяльності «трійчан». Основне джерело відновлення історичної пам’яті українців вони вбачали в історії, свої дії спрямовували на збереження традицій і перетворенням української мови на літературну. З цією метою члени гуртка почали ходити «в народ», записуючи пісні, перекази, слова та вислови, які вживали прості люди.

Перші сили члени гуртка «Руська трійця» випробували в рукописному збірнику власних поезій та перекладів під назвою «Син Русі» (1833). Наступним кроком став підготовлений до друку збірник «Зоря» (1834). Він містив пісні, життєпис Богдана Хмельницького, оповідання з життя священників та оригінальні твори гуртківців. Лейтмотив збірки засуджував іноземне панування та уславлював визвольну боротьбу народу. Крім того збірник містив заклик до єднання Галичини та Наддніпрянщини, саме тому цензура заборонила його публікацію.

Найбільшим досягненням «Руської трійці» стало видання 1836 року у Будапешті альманаху «Русалка Дністровая». Після невдачі з «Зорею» молоді патріоти вирішили видати його в Угорщині, користуючись «м’якістю» цензури цієї країни. Інтелігенція з радістю зустріла альманах, що був першою «ластівкою» нової демократичної культури і став підсумком шукань і своєрідним піком патріотичної діяльності «Руської трійці».

Київський осередок

Ще одним осередком чи й етапом українського романтизму, уже з багатшим на мистецькі засоби і літературні жанри творчим доробком і з виразнішим національним і політичним обличчям, був Київ другої половини 1830-40-х p. з Михайлом Максимовичем, Пантелеймоном Кулішем, Тарасом Шевченком, і прибулими туди з Харкова Амвросієм Метлинським і Миколою Костомаровим.

Філософський романтизм членів цього гуртка і близьких до нього тогочасних київських учених, професорів Київського університету, поєднаний з вивченням української народної творчості і історії та ідеями слов’янофільства вплинув на постання Кирило-Мефодіївського братства з його виробленою романтично-християнською програмою і дав нову за поетичними засобами і діапазоном політичного мислення поезію Тараса Шевченка з його візією майбутньої України. Але про це ми поговоримо детальніше на наступних уроках, як і дослідимо риси романтизму глибше, опрацювавши твори того періоду.



Комментариев нет:

Отправить комментарий