Курс "Синтаксис складного речення" 9 клас

 

ІІ семестр 2022-2023 навчального року

22.05.2023

Дистанційна робота

Тема. Контрольна робота з теми "Складне речення з різними видами зв'язку"

Завдання ( виконати до 23.05.2023) Є  ОБОВ'ЯЗКОВИМ ДЛЯ ВСІХ УЧНІВ.

Виконайте тести, перейшовши за покликанням

 https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=6534572


15.05.2023

Дистанційна робота

Тема. Складне речення. Розділові знаки у складному реченні. Тренувальні вправи.






08.05.2023

Дистанційна робота.

Тема. Виконання тренувальних вправ.

Завдання 1.

  • Запишіть речення. Вкажіть речення прості та складні, серед простих двоскладні та односкладні.

Ми обрали свій шлях. Тільки час і Вітчизну не владні обрати (С.Борщевський.) О, як то тяжко тим шляхом ходити, де люди всі отарою здаються… (Леся Українка.)  Певно, колючою буде дорога. А пригорнутись немає до чого. Душу на скніння не  приневолюй! На Україну! Додому, додому! (М.Самійленко.)  Не така, на жаль, дорога випала (В.Забаштанський.) Так, я буду крізь сльози сміятись! (Леся Українка.)  Ні, ні! Не стишу рвійних кроків  і не заллюсь сльозами я! (П.Василенко.) Так, найстрашніші на світі із втрат – втрата Любові і втрата Надії (В.Вітт.)

Завдання 2. 

Виписати спочатку складнопідрядні речення з однорідною підрядністю, потім – з неоднорідною, нарешті – складнопідрядні з послідовною підрядністю. Поставити розділові знаки.

  1. Михайло мені сказав що ви збираєтесь їхати аж туди де зовсім немає лісів…

  2. З невеселою радістю, що пробивалася крізь усі тривоги я вискочив на весняну вулицю де кожна калюжка тримала в собі клапоть сонця.

  3. Розкажи як за горою сонечко сідає як у Дніпра веселочка воду позичає.

  4. Дід Терентій щоразу над новою худобинкою мудрує щоб звеселити нею і людей і своїх онуків хоча сам уже й розлучився з радістю.

  5. Назбираю цвіту аж на цілий срібний карбованець бо дуже люблю коли є багато зошитів.

  6. І бійці відразу помітили що літо вже минуло що вже настала осінь з нескінченними мряками розбитими дорогами холодними вітрами.

  7. У Єгора і тепер зберігається рушник який подарувала мати щоб не забував рідної домівки.

Завдання 3.

  • Перебудуйте речення так, щоб утворилися безсполучникові складні конструкції.

Я пам’ятаю, що на Дніпрі од берегів так пахли трави. Ми стукали, але нікого не було вдома. Наука вчить багато, а життя – ще більше. Якщо раніше встанеш, то більше діла зробиш. Він зрозумів, що життя дається лише один раз і двічі молодим не бути. Найшла коса на камінь, бо коса не втне, а камінь не подасться!

Завдання 4.


Завдання 5.



01.05.2023

Дистанційна робота.

Тема. Складні речення із сурядним сполучниковим та безсполучниковим зв'язком.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.

Одні прості речення в складних можуть поєднуватися між собою сполучниками, а інші — без їхньої допомоги (за змістом, інтонацією). Такі складні речення з різними видами зв’язку називаються складними синтаксичними конструкціями.

Вони поділяються на три різновиди:

1) складні речення зі сполучниковим сурядним і безсполучниковим зв’язком (Грає листя на веснянім сонці, а в душі печаль, як небеса; він росте й співає яворонці, і згорає від сльози роса (Д. Павличко)).

2) складні речення зі сполучниковим підрядним і безсполучниковим зв’язком (Коли вона проснулась, на столі вже горіла свічка, в кімнаті нікого не було, у чорні смолисті вікна дріботів дощ… (О. Гончар));

3) складні речення зі сполучниковим сурядним і підрядним та безсполучниковим типами зв’язку (Золота порохівниця місяця, вистромившись із-за могил, порошила трави голубим пилом, і здавалось козакові, що там, у степу, ворушиться щось, іржуть чиїсь коні, і вже не рокотання бандур чути звідти, а ледве вловимий передзвін шабель [чути]і не сиділося старому, не їлася йому саламата, свербіла рука до шаблюки, до бою кликало серце (Г. Тютюнник)).

Завдання 2.

 Спишіть речення. Підкресліть граматичні основи. Які види зв’язку частин поєднано в кожному реченні?
1. Наслідки вашої праці оцінять інші, дбайте тільки про те, щоб серце ваше було чисте й справедливе (Д. Рескін).
Жито вже кинуло колос і змінило барву стебел та листків: до зеленавості влилася сивина, ніби його хтось попелом трохи притрусив (М. Малиновська).
3. Упав мороз на листя посіріле, яри заслало сиве полотно, збирають ночі зорі у рядно, і сонце в хмарах ніжиться без діла (В. Симоненко).
4. Як хочеться, щоб всі на світі люди не забували: ти усе ж людина (Г. Дудка).
5. Птицю вабить рідний берег, і лишає вирій птиця, лиш дихне весна із півдня, лиш набруняться сади (І. Вирган).
6. Зацвіли, забуяли вишні, забіліло кругом вночі, і кантату* весни одвічну замузичили знов дощі (В. Буденний).

Завдання 3 .

Схемі [ ], [ ], [ ], що ( ) відповідає така складна синтаксична конструкція:

А. Настане день, настане час, і розіллється знов медами земля, що освятив Тарас своїми муками-ділами (М. Рильський).

Б. Виявляється, коли їм скрута, птахи просто горнуться до людини: вони зовсім довіряються їй (О. Гончар).

В. Я краще люблю підводою, бо коли дорожиш свободою, топай, брате, як Сковорода, але то вже твоя біда (І. Драч).

Завдання 4 .

Розгляньте картину Тараса Шевченка "Катерина".Складіть 5 речень з сполучниковим та безсполучниковим зв`язком за сюжетом картини.



24.04.2023

Дистанційна робота.

Тема.  Складні синтаксичні конструкції.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.


Завдання 2. 

Доповнити визначення:

  • Складним називається речення…

  • Складносурядне речення – це речення…

  • Речення, в якому одне просте є головним, а інше – залежним називається…

  • Частини складнопідрядного речення з’єднуються за допомогою…

  • Складнопідрядні речення поділяється на такі види…

  • Багатокомпонентне речення – це речення…

  • Безсполучниковим називається речення…

  • Між частинами безсполучникового складного речення ставляться такі розділові знаки…


Завдання 3.   Уважно перегляньте таблицю. Прийоми розмежування сполучників і сполучних слів



Сполучники

Сполучні слова


Є службовою частиною мови

Самостійні частини мови(займенники,прислівники)

Можна замінити іншими підрядними

сполучниками

Можна замінити словами інших самостійних частин мови(іменниками, прикметниками)

Не є членами речення,у деяких випадках їх можна опустити

Є членами речення,їх не можна опустити

Не мають на собі логічного наголосу

Можуть мати на собі логічний наголос




Завдання 4. 
Доберіть з творів Т.Г. Шевченка приклади до основних видів складних речень (ССР, СПР, БСР, СР з різними видами зв’язку)

Завдання 5. Культура мовлення. Відредагуйте речення.

Я вибачаюся за запізнення.

Більша половина учнів. (Більше, ніж половина учнів.)

Я рахую , що екзамен по математиці вдасться здати добре.

Повернувшись додому, у мене знову з’явився настрій.

Приведіть приклад любого речення.

Завдання 6. Напишіть твір. За епіграф візьміть рядки з вірша Ганни Арсенич-Баран:

 Життя – як відбиток часу, 

 Совість — криниця чиста. 

 Доберіть заголовок.

Завдання 7. Перейдіть за покликанням та зіграйте у мовознавчу гру "Перший мільйон"

https://learningapps.org/1398757



17.04.23

Дистанційна робота

Тема. Диктант.

Завдання. Прослухайте текст диктанту про писанку, напишіть його у зошити.



10.04.23

Дистанційна робота

Тема.  Самостійна робота з теми "Розділові знаки в безсполучникових реченнях".


Завдання 1 . Наведені речення перероблено із безсполучникових. Відновіть первісну форму цих прислів’їв, відкинувши сполучники. Між частинами складних безсполучникових речень поставте потрібні розділові знаки, накресліть схеми, визначте смислові відношення.

Коли здобудеш освіту, то побачиш більше світу. 2. Мир у світі таки буде, бо його хочуть усі люди. 3. Коли достигне яблучко, то само відпаде. 4. Хай оживає істина стара, що людина починається з добра . 5. Мало прожити життя, а треба життя зрозуміти. 6. Якщо є мудра книжка, то не жалій годин. (Нар. тв.).

Завдання 2 .

Творча робота. Редагування тексту. Записати текст, виправляючи помилки.

Молодість це пора зближень. І про це слід пам'ятати і берегти друзів, бо справжня дружба дуже допомагає і в горі, і в радості. Адже в радості теж потрібна допомога: допомога щоб відчути до щастя глибини душі, відчути ним і поділитися.

Неподілена радість — не радість. Щастя шкодить людині, якщо вона переживає його сама. Коли ж настає пора нещасть, втрат, знову-таки неможна бути одному. Горе людині, якщо вона одна.

Бережіть молодість до глибокої старости. Шануйте все добре, що придбали в молоди роки, не розтрачуйте багатств молодості. Ні що із набутого в молоді роки, не зникає безслідно. Звички виховані в молодості зберігаються на все життя. Навичка в праці теж. Звик до роботи — і робота завжди приноситиме радість. А як це важко для людського щастя! Немає нещаснійшої людини ніж ледар.

У пам'яті лишаються всі вчинки, зроблені в молодості. Гарні тішитимуть, погані не даватимуть спати!

Як у молодості, так і в старості. Гарні вчинки полегшують життя, погані — ускладнюють його, утруднюють.

 Завдання 3 .замінивши речення синонімічними безсполучниковими складними реченнями, поставте розділові знаки.

  1. Посріблені ліси окуталися тінню, а небосхил горить і віти золотить(М. Рильський).
  2. Ще сніг кругом, ще голі віти в дуба, і не курличуть в небі журавлі(В. Сосюра).
  3. Знов зустріла земля годину літню, і дерево пахучо зацвіта(В. Ткаченко).
  4. Травневий день в кільці заграв, на сполох бив всіма громами, і блискавка небесні брами розчахувала навкруги(М. Стельмах).
  5. Коли ми йшли удвох з тобою вузькою стежкою по полю, я гладив золоте колосся, як гладить милому волосся щаслива, ніжна наречена(Д. Павличко).


Завдання 4. Написати невеличкий твір-опис природи, використовуючи безсполучникові складні речення та такі словосполучення:

темний гай;

вишневий садок;

синє море; 

зоре вечірняя;

вітре буйний;

степ широкий;

верби зеленіють;

степи, лани мріють;

жито зеленіє.



03.04.23

Дистанційна робота

Тема.  Смислові відношення в безсполучникових реченнях з різнотипними частинами.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок із нової теми, перейшовши за покликанням https://www.youtube.com/watch?v=qXey4BpPurI

За характером змістових відношень безсполучникові складні речення поділяються на дві основні групи:

з однотипними (однорідними) частинами, які рівноправні, не підпорядковуються одна одній (таке складне речення співвідноситься із складносурядним; необмежена кількість частин);

з різнотипними(неоднорідними) частинами, у яких одна частина пояснює другу, підпорядковується їй (таке складне речення співвідноситься із складнопідрядним; дві частини).

Частини безсполучникового речення є рівноправними (з однотипними частинами) або відносно залежними (з різнотипними частинами, одне пояснює інше, але питання не ставиться), тому схему креслимо лише квадратними дужками.

Між частинами безсполучникових речень бувають такі типи смислових відношень:


Тип відношень

Приклад

Схема


З однотипними частинами


одночасності дій

У прибережних вербах щебече птаство, зелений комиш стоїть нерухомою лавою

[ ], [ ].

послідовності дій

У пробуджену ниву лягають зернини, в своє лоно приймає їх тепла рілля.

[ ], [ ].

зіставлення

Люди до неї говорять — вона не чує.

[ ] – [ ].

протиставлення

Літо дбає — зима поїдає.

[ ] – [ ].

причини

Людство не усвідомить себе як єдине ціле — не буде йому добра.

[ ] – [ ].

наслідку

Ти не лукавила зо мною, ти другом, братом і сестрою мені стала.

[ ], [ ].


З різнотипними частинами


пояснювальні

Усі вулиці у Вербівці ніби зумисне обсаджені високими вербами: то поросли вербові кілки пнів.

[ ]: [ ].

часові

Стихла пісня — тихо стало над степом.

[ ] – [ ].

умовні

Робитимеш до поту — їстимеш в охоту.

[ ] – [ ].

причинові

Добре бідному: в нього від багатства голова не болить.

[ ]: [ ].

Завдання 2. Мовознавча вікторина.

  • Які речення називаються складними? Навести приклади.

  • На які види поділяються речення за способами зв’язку між частинами?

  • Які типи складних речень ми вже розглянули на попередніх уроках? 

  • Які речення називаються складносурядними? Наведіть приклади.

  • Назвіть розряди сполучників сурядності.

  • Назвіть змістові відношення між частинами складносурядного речення.

  • Яке складне речення називається складнопідрядним?

  • Назвіть засоби зв’язку частин складнопідрядного речення. 


Завдання 3. Прочитати. Пояснити, як об’єднані частини складних речень. Вказати речення сполучникові й безсполучникові.

1.Очі без душі сліпі, вуха без серця глухі. (Нар. творч.)

2.Душі здається, що вона могла б все відтворити в ясному свічаді. (М.Рильський.)

3.Блакить мою душу обвіяла, душа моя сонця намріяла. (П.Тичина.)

4.Лежачий камінь у траві лежить, вода під камінь, кажуть, не біжить.

5.Лежача в цього каменя душа, нікуди в світ вона не поспіша.

6.Взяв солдат поранене пташа: не черства була його душа.

7.У цю мить догнали вороги – задзвеніли шаблі навкруги.

8.У каменя лежачі є думки про те, що він лежить отут віки.

9.Лежачий камінь у траві лежить, лежачий камінь завжди буде жить.

10.Землі кланяйся низько — до хліба будеш близько.


Завдання 4. Спишіть речення, зазначаючи в дужках відношення між частинами.

1. По Чорному морю гуляють чайки, на місто турецьке пливуть козаки (Б. Грінченко) (...). 2. Добре ж твоє, козаченько, серденько воліло, виступаєш з товариством на святеє діло (Олена Пчілка) (...). 3. Вже в бубни Черемош гуде, цвіте Гуцульщина квітками (Олександр Олесь) (...). 4. Над низиною навис туман — пектиме знов цілий день (К. Гордієнко) (...). 5. Журавлик мрії нам приніс на крилах — найкращу вибери й собі візьми (Н. Циба) (...). 6. Ти поглянь: наші мальви розколисують вічка (О. Потапенко) (...). 7. Бачу здалека: хвиля іскриста грає на синьому морі (Леся Українка) (...).


Завдання 5. Складіть БСР за поданими схемами.

[ ], [ ], [ ].

[ ] — [ ].

[ ]: [ ].


Завдання 6. Запишіть, знявши риску і розкривши дужки.

Ро(з, с)л(е, и)вав, промі(н, нн)я, світло (і, й)шло до/низу, набрало яких/ось ле(г, х)ких нер(и, е)альних обр(е, и)сів, не/чує, громі(з, зд)кі, обли(ччя, ча), гі(л, лл)я, лис(т, тт)ям, в(и, е)лична, бе(з, с)людні, замисл(и, е)не, єдна(н, нн)я, пр(и, е)красний, по/од(е, и)нокі, м(и, е)р(и, е)хтливі, бе(с, з)сполучникове, прочитайте в/голос, кількіс(тт, т)ю, пта(хств, ств)о, сто(і, ї)ть не/рухо мою лавою, з(и, е)рнини, рі(л, лл)я, не/слухає, бач(ю, у) (с, з)/далека, змістове відноше(н, нн)я причи(н, нн)ості, обса(ж, дж)епі, бага(цт, тст)во, туре(тськ, цьк)ий, найкра(щ, шч)а, ро(с, з)колисують, лю(дськ, цьк)а, ду(жч, шч)е, мідно/ка(мян, м'янн, м'ян)ий, Черка(сч,  сш,  щ)ина, де(вя,  в'я)носто,  не/добудований,  висловл(ин, єнн, ен)я, про(фф, ф)е(сс, с)іонал, до бондар(а, я).

20.03.23

Дистанційна робота

Тема. Групи безсполучникових речень за характером синтаксичних і смислових зв’язків.

Завдання 1. Прочитайте теоретичний матеріал та запам'ятайте його.

Безсполучникові складні речення за характером синтаксичних і смислових зв'язків між частинами, що входять до їх складу, поділяються на дві основні групи:
1 — з однорідними частинами
2 — з неоднорідними частинами
БСР з однорідними частинами можуть виражати такі смислові відношення:
  
1) одночасність дій, явищ
Два голуби гуде, голубка туркоче (Нар.тв).
  
2) послідовність дій, явищ
Заходило сонце, вузенькі вулички спорожніли, люди ховалися по домівках.
  
3) зіставлення або протиставлення дій, явищ
Сіроманець уже не котився — його котив вітер (М.Вінграновський).

БСР з неоднорідними частинами можуть виражати такі смислові відношення:
 
1) причинові
Хат не було видно: вони потонули в снігу. — (можна поставити підрядний сполучник бо: Хат не було видно (чому?), бо вони потонули в снігу).
 
2) наслідкові
Добре навесні й улітку попрацювали — от і маєте що їсти взимку. — (можна поставити сполучник підрядності так що)
 
3) умовні
Своїх батьків поважатимеш — шану від власних дітей матимеш (Нар.тв.). — (можна поставити підрядний умовний сполучник якщо)
 
4) часові
Зійде сонце — утру сльози... (Т.Шевченко). — (утру сльози (коли?), коли зійде сонце)
 
5) з'ясувальні (доповнювальні, пояснювальні)
 Поступово давні медики усвідомили: потрібно постійно вивчати будову живих організмів (З дит. енцикл.). — (Усвідомили (що?), що потрібно вивчати...)

Завдання 2. Складіть безсполучникові складні речення за поданими схемами.

       1. [   ]: [причина].

      2.[   ] , [   ].    – одночасність дій

      3.[ умова ] — [   ].

     4.[   ] : [ пояснення ].

Завдання 3. Прочитайте. Випишіть безсполучникові речення. Поясніть, за якими ознаками ви відрізнили їх від складносурядних та складнопідрядних речень.

Рось

Іноді тихо, а іноді стрімко несе Рось по своєму кам’янистому руслу чисті ясні води. Над нею здіймаються високі кручі, темніють густі діброви, шумлять бори. У дібровах та борах бродять вепри, тури, олені, козулі, вовки, гніздяться птахи, у дуплах старезних дерев мирно гудуть бджолині рої. У водах річки аж кипить риба: плітка, щука, лящ, сазан, окунь, судак... А в тихих заводях, у глибині темних, аж синіх, ям, хлюпочуться русалки, в місячні ночі вони виходять на зелені берегові галявини водити свої ігрища. Далі Рось проривається між скелями і мчить у темні вири. Тут завжди стоїть безугавний шум, а в сонячні години у дрібних водяних бризках грає барвиста веселка (За В.Маликом). 

Завдання 4. Кодовий диктант

- Записані речення позначити цифрами

1– складносурядні речення 3 – безсполучникове речення

2 – складнопідрядні речення 4 – просте речення

  • Рясніє дощ, і падає лункіше м’яких краплин розмірене биття.

  • З-за темного дуба калинова вітка видніється.

  • Так само дихало простором море, і сонячними ранками далекий острів курів хвилями рожевого туману.

  • Де грози падають, там райдуги встають.

  • Удалині синіми смугами виднілися ліси, а ближче із густих чагарів проступало білими хатами село Ступки.

  • Удень, коли світило сонце, ліс вигравав у його промінні іскрами.

  • Пригріло сонце, обсохла земля, потягло орача в поле.

  • На вулицях каштан вже запалив свої білі свічки.

  • Надворі вже стемніло, десь далеко засяяла перша зірка, згодом викотився жовтий місяць.


Завдання 5. Скласти невеликий роздум (8-10 речень) на тему: «Сім'я – найбільший скарб», використовуючи безсполучникові речення

АБО

Завдання 6. Виписати 5–6 народних висловів у формі безсполучникових складних речень. 

Завдання 7. 

Виконати інтерактивну вправу https://learningapps.org/6598466

Завдання 8. Виконати тести https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=4612151


13.03.23

Дистанційна робота

Тема.  Інтонація як засіб зв’язку предикативних частин у безсполучниковому реченні.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок

Завдання 2. Прочитайте правила і запам'ятайте їх.

Інтонація в безсполучниковому складному реченні

Вид інтонації

Особливості інтонації

Приклади

Інтонація переліку

Незначна пауза між частинами, які вимовляються з посиленням голосу і невеликим спадом перед паузою. Виражає логічну однорідність (одночасність, послідовність) і використовується здебільшого в безсполучникових реченнях, співвідносних із складносурядними

Між туманними зорями ловили вітер вітряки, під туманними зорями лежала хліборобська сторона (М. Стельмах)

Пояснювальна інтонація

Виражає причинові, з’ясувальні, пояснювальні відношення. Вона характеризується зниженням голосу й виразною паузою перед тією частиною, що пояснюється. Друга частина вимовляється

швидким темпом

Усяк розумний по-своєму:

один — спершу,

а другий — потім

(Нар. творчість)

Інтонація зіставлення

Характеризується виразною паузою між частинами, перша з яких вимовляється підвищеним тоном, а друга — зниженим. Однаковий логічний наголос робиться на зіставлюваних словах

Пора пройде — інша прийде (Нар. творчість)

Завдання 3.

  • Прочитати речення вголос, правильно інтонуючи їх. Згрупувати речення за видами інтонації: а) безсполучникові складні речення з інтонацією переліку; б) з інтонацією пояснення; в) з інтонацією зіставлення.

1. Два голуби гуде, голубка туркоче (Нар. творчість). 2. Защебетав соловейко — пішла луна гаєм (Т. Шевченко). 3. Мені здається: твої очі у мою душу світять з вишини (В. Сосюра). 4. Сонце зайшло, степові озера стали на якийсь час темно-червоними

(О. Гончар). 5. Вітер війнув — листя з клена жовте, жовтаво-золоте полетіло (П. Тичина). 6. Не русалонька блукає — то дівчина ходить (Т. Шевченко). 

Завдання 4. Скласти і записати речення відповідно до поданих схем, пояснити інтонацію.

[ ] — [ ].           [ ], [ ]: [ ].               [ ], [ ], [ ].                         [ ]: [ ].

Завдання 5.

Трансформувати за зразком прості речення у складні (складносурядні, складнопідрядні, безсполучникові). Визначити смислові відношення між частинами складних речень.

Зразок:

Просте речення: Після дощу яскраво зазеленіла трава на луках.

Складносурядне речення : Пройшов дощ, і яскраво зазеленіла трава на луках.

Складнопідрядне речення: Після тог, як пройшов дощ, яскраво зазеленіла

 трава на луках

Безсполучникове складне речення: Пройшов дощ – яскраво зазеленіла трава на луках. Яскраво зазеленіла трава на луках:пройшов дощ.

  1. Незважаючи на легенький вітерець, спека не вгамовувалась.
  2. Зайшло сонце. Надворі почало темніти.
  3. Ми поспішали додому. Здіймалася віхола.

Завдання 6. ( додатково - високий рівень). Скласти етюд, у якому дощ був би не страшною стихією, а приємним явищем спекотного літа.

Етюд — це невеликий за формою і змістом твір у художньому стилі на основі безпосередніх вражень і спостережень за картинами природи. Його характерні особливості: коротка форма, опис вражень від природи з висловленням влaсних почуттів, образність мови, переважно відсутність сюжету.


06.03.23

Дистанційна робота

Тема.  Складне безсполучникове речення.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.


Завдання 2. Записати речення, підкреслити граматичні основи, визначити вид речення за будовою; накреслити схеми складних речень, пояснити, чим вони відрізняються.

Хутір Надія зачаївся серед безкраїх степів Кіровоградщини. Важко повірити, що на місці цього чарівного парку тоді була тільки хата. Іван Карпович пропонував кожному своєму гостю посадити дерево, і свого часу тут посадило по дубку багато людей. Шумлять столітні дуби, тихо шепоче очерет навколо рукотворного ставка, дзюркоче джерельце кришталевої води

1. Щастя подібно метелику __ чим більше ловиш його __ тим більше воно вислизає __ але якщо ви перенесете свою увагу на інші речі__ воно прийде і тихенько сяде вам на плече. 2. Людина __ що живе для себе __ не може бути щасливою__ живи завжди для інших і будеш щасливою. 3. Якщо ви хочете __ щоб життя посміхалося вам__ подаруйте йому спочатку свій гарний настрій. 4. Щастя   __ як здоров'я ___  його не помічаєш ___ значить воно є.

Завдання 4. Перебудуйте складнопідрядні речення на безсполучникові. Порівняйте інтонацію.

  1. Не забувай, що добре ім’я цінніше за найбільше багатство. 
  2. Якщо будеш сіяти із сумом, то вродить печаль. 
  3. Якщо зрубав дерево, то посади два. 
  4. І слова не можна зрозуміти, бо такий зчинився гамір. 
  • Завдання 5. Розгляньте наведені безсполучникові складні речення. Визначте смислові зв’язки між їхніми частинами, скориставшись відповідними позначеннями: 1) одночасність дій, явищ; 2) часова послідовність дій, явищ; 3) зіставлення (протиставлення) явищ; 4) умова; 5) наслідок; 6) причина; 7) час; 8) пояснення.
  1. Осінь пензлем Левітана доторкнулася садів — жовтим, золотим, багряним лист заграв, затріпотів (О. Ющенко).
  2. Небо прорізали вогняні стріли, ударив грім (М.Стельмах).
  3. Метушня слабким притаманна, безголосим властивий галас (Л.Костенко).
  4. Не вчи плавати щуку: щука знає всю науку(Нар. тв.).

  5. Завдання 6. Визначити смислові відношення між частинами БСР.

Смислові відношення

речення

Одночасність дій, процесів, станів

4

Послідовність дій, процесів, станів


Зіставлення або протиставлення


Причинові відношення


Пояснювальні відношення


Умовні відношення


Часові відношення


Наслідкові відношення


  1. У душі хлопець непокоївся: весна видалася засушливою.

  2. Гаї шумлять - я слухаю.

  3. Пригріло сонечко, обсохла земля, потягло орача в поле.

  4. Малі озерця блискають незлісно, колише хмара втомлені громи.

  5. Защебетав соловейко - пішла луна гаєм.

  6. Грім не гряне - ледачий не встане.

  7. Рада б зірка зійти - чорна хмара заступає.

  8. Найсвітліший спогад із дитинства: мама вишиває рушники.


27.02.23

Дистанційна робота

Тема. Складні речення із сурядним та підрядним зв'язком.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.

Завдання 2.

Завдання 3. Із запропонованих речень назвіть просте, складносурядне, складнопідрядне , безсполучникове

  1. Я спішу тую мову співучу скоріше почуть і до слів барвінкових  припасти

душею щасливо (І. Шевченко). )2 Слова я чую барвінкові, і серце щемно завмира (Т. Бартош). 3 Стояла перша осіння доба із сухими короткуватими днями. (П. Мирний). 4 Коли ти плекаєш слово, йде воно, як злотонить; калиново й барвінково  рідна мова пломенить (Д. Білоус). 5 Комусь українська нагадує мова  бурхливий потік навесні, співуче Тарасове слово джерельцем струмує в мені (Т. Синьоока). 6. Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки (Л. Костенко)7. Мене ліси здоров’ям напували, коли бродив у їхній гущині (В. Симоненко). 8. Заплакане вікно повіки розтулило, намокли у дерев пошарпані вітрила (Г. Дудка).


Завдання 4. Спишіть речення, побудуйте схеми, охарактеризуйте речення, виконайте синтаксичний розбір речень. Синтаксичний розбір речення виконайте за поданим зразком!!!

Зразок.

10

Речення розповідне, неокличне, складне, сполучникове з різними видами зв'язку, з сурядним і підрядним зв'язком (3 речення).

                         08

Схема: [ ], й [ ], (якому)

1. Усі вдивляються в зоряне небо, але ніхто нічого там не міг помітити, хоч журавлиний клекіт ставав усе виразнішим (А. Шиян).
2. На небі раптом зашуміло й загуло, неначе сосновий ліс на вітрі, а чорна хмара так швидко росла й бігла, що можна було слідкувати за нею очима (І.Нечуй-Левицький).
3. Ще недавнечко ви не знали, де дітися серед рівного безкрайнього степу, а тут де не взялись гора і ліс по горі густий та високий (Панас Мирний).

Завдання 5. Виконати тести https://onlinetestpad.com/ua/test/810867-skladne-rechennya. Зробити скриншот із результатом, надіслати приватним повідомленням.


20.02.23

Дистанційна робота

Тема. Розділові знаки в складнопідрядних реченнях з кількома підрядними.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.











Завдання 2. Гра «Так» чи «ні»

1). Складнопідрядним називається речення, до складу якого входить два або більше простих, рівноправних між собою, з’єднаних сполучниками сурядності. 

2). У складнопідрядному та складносурядному реченнях різні засоби зв’язку.

3). До сполучного слова можна поставити запитання, а до сполучника – ні. 

4). Розрізняють з’ясувальні, питальні та означальні види підрядних частин у складнопідрядному реченні.

5). У складнопідрядному реченні може бути одна або кілька підрядних частин. 

6). Виділяють послідовну, однорідну та неоднорідну підрядності. 

7). Розділові знаки у складнопідрядному реченні  з однорідною підрядністю ставляться за таким же принципом, як і при однорідних членах речення. 

8). Речення Я мрію так життя прожити, щоб кров і піт віддать землі своїй, щоб у плодах мої хилились віти, щоб розроставсь в глибинах корінь мій є складнопідрядним з послідовною підрядністю.

9). Це речення складається з однієї головної та трьох підрядних з’ясувальних частин. 

10.) У реченнях з послідовною підрядністю від кожної попередньої частини ставимо питання до кожної наступної.

11). У складнопідрядному реченні можуть  вживатися такі розділові знаки: кома, двокрапка та тире. 

12). У складнопідрядних реченнях можуть поєднуватися різні види підрядності. 


Завдання 3. Запишіть речення. Розставте розділові знаки накресліть схеми. 

1. Усі історики сходяться на тому що Нестор був надзвичайно освіче­ною людиною добре знався і в давньоруських і в іноземних літописах які читав в оригіналі (М. Слабошпицький).

 2. Якщо ж уважно читати старо­давні письмена з'ясовується що наші предки подекуди успішно перемагали різні хвороби і що вони навіть робили складні хірургічні операції (О. Єфімов).

 3. Розмовляй рідною мовою свого народу скрізь де її розуміють з усіма хто її розу міє (І. Огієнко).

 4. Відомо що коштовний камінь діамант це лише камінь і він не може служити прикрасою доки не має відповідної оправи (О. Корніяка).

 5. Зауважимо що всього кілька десятків років тому думали ніби міжпланетарний простір це вакуум і що магнітне поле Землі залиша­ється упорядкованим майже до відстаней на багато сотень тисяч кілометрів (І. Мінасян).

6. Грімр налив у ківш меду й подав щоб усі пили й кожний сказав би свою найкращу волю (М. Реріх).

 7. Отямилася Марійка тільки тоді коли човен ударило об гострий камінь і він перевернувся й почав тонути (Із кн. «Савур-могила»).

             Ø  До виділених слів діберіть антоніми. Визначте вид їх (спільнокореневі чи різнокореневі). Усно складіть з ними словосполучення.

 

Завдання 4. 





13.02.23

Дистанційна робота

Тема. Навчальний диктант.

Завдання для учнів, відсутніх на онлайн-уроці (замість КОНТРОЛЬНИЙИ ДИКТАНТ пишете НАВЧАЛЬНИЙ ДИКТАНТ)



06.02.23

Дистанційна робота

Тема. Складнопідрядні речення з кількома підрядними.

Завдання 1. Перегляньте навчальну презентацію https://naurok.com.ua/prezentaciya-skladnopidryadni-rechennya-z-kilkoma-pidryadnimi-21673.html

Завдання 2. Перегляньте відеоурок 


Завдання 3. 

Вибіркова робота. У даному тексті знайдіть складнопідрядні речення з кількома підрядними. До зошитів запишіть лише їх порядкові  номери.

СОСНА

1.    Найбільше мене дивувала і вабила сосна... 2. І досі вона стоїть в моїй уяві такою, якою побачив уперше, до якої звик у дитинстві.

3. Можливо, та сосна ввійшла в моє життя і поселилася в якихось там клітинах мозку тому, що саме з її вершини я вперше в житті заглянув у свою долю, побачив ту велич і красу, яка стала у моєму житті вирішальною. 4. За власною ініціативою я ніколи не зважився б вилізти на вершину тієї сосни, що так вразила мене своєю величчю.  5. Мені ставало моторошно навіть тоді, коли я тільки, було, подумаю про те, щоб видертися на вершечок тієї золотавої красуні... 6. І в гурті, і самотою подовгу заклякав я під нею, дивився туди, де купкою хмизу чорніло кібцеве гніздо, пильно дослухався до музичного  дзвону тоненьких зелених гілок і прагнув забратись на самісіньку вершину і хоч здалеку, хоч з ось такої висоти побачити Київ, мій омріяний Київ... 

Завдання 4. Виписати з художніх текстів 5–6 складнопідрядних речень з кількома підрядними 

Завдання 5. Визначте, який вид підрядного зв'язку в поданих реченнях, накресліть їх схеми.

1. Вічна слава братам, що упали в бою, щоб життя розцвітало й шуміло (В. Сосюра). 2. Якщо ти людина, не називай людиною того, хто не дбає про народ (Нар. творчість). 3. Як добре тій лю­дині жить, яка в житті не знала суму, в якої серце не болить від сонця й весняного шуму (М. Рильський). 4. Хліб любіть, щоб йо­го шанували, щоб не розкидались ним (Г. Кривда).



30 січня

Дистанційна робота

Тема. Синтаксичний розбір складнопідрядного речення.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок, приклади синтаксичного розбору речень, пропонованих у відео, запишіть у зошити.



Завдання 2. Випишіть із підручника української мови одне складнопідрядне речення, зробіть його синтаксичний розбір, користуючись відео, опублікованим вище.

23 січня

Дистанційна робота

Тема. Розділові знаки у складнопідрядних реченнях.

Завдання 1. Перегляньте відеоурок.


Завдання 2. 

-        Випишіть складнопідрядні речення з підрядними означальними.

     Ви знаєте, як пахне хліб? (Л. Забашта). Вчорашнє – ніби сон, що випурхнув з очей (В. Симоненко). І складаються строфи-куплети, коли серце болить і плаче (С. Пушик). Думкою за любими синами вона ішла туди, куди ішли вони (М. Бажан). І мовчала струнка дорога, що, здавалося, в небо вела (Л. Костенко). Де кров текла козацькая, трава зеленіє (Т. Шевченко). Для сучасного письменника, що звертається до давнини, чимало важать історичні джерела (З часопису). Добре тому жить, чия душа і дума добро навчилась робить (Т. Шевченко).

-        Випишіть складнопідрядні речення з підрядними місця.

      Де громи гриміли смертю огняною, зливи прошуміли сивою стіною (А. Малишко). Любив я ті дні, коли вдома в нас збиралися гості (С. Васильченко). Є люди, що їх у всьому хочеться наслідувати (Я. Баш). А де нема любові і страждання, там не живе, не б’ється і життя (О. Олесь). Приїхав Павло, як жито квітувало (О. Аврамчук). У степу почало   стихати,   поки   нарешті   знайшов   у   стіні   верболозу  стежечку до води (О. Аврамчук). Хилися густі лози, звідки вітер віє (Народна творчість).

Скласти складнопідрядні речення, додавши до головних підрядні, накреслити схеми до них. 

Він з того благословенного краю, де… 

Вічна, безсмертна слава воїнам, які… 

Іринка усміхнулася, поглянула туди, де ... 

Людина сама собі створює долю, аби ... 

Найкраще земля пахне навесні, бо… 

Я виглядатиму тебе звідти, де… 



16 січня

Дистанційна робота

Тема. Складнопідрядні речення з підрядними обставинними.

Завдання 1. Перегляньте навчальне відео 


Завдання 2.  Установити відповідність між складнопідрядними реченнями з підрядними обставинними й типами їх .


Типи підрядних частин


Речення


  1. Умови


  1. Допусту


  1. Часу


  1. Причини


  1. Місця


  1. Мети


  1. Порівняльне




А. Прокиньсь, мій ангеле, прокиньсь,

Бо ти заснув на варті мого щастя…


Б. І я тоді ще на життя надіюсь,

Коли в дитинство спогад порина.


В. Хоч лютий верхи взяв над січнем,

Вже пахне проліском земля.


Г. Як не маєш крилець зроду –

Вчися серцем ти літать.


Д. Свій рідний край в обіймах заколишу,

Щоб веселіш співалось соловям.


Е. Поклич мене в осінню заметіль,

Де лист востаннє віддається вітру.


Ж. Шовковий полиск неба потемнів,

Ніби хтось вогню придав ландшафту.


Завдання 3. 


Завдання 4. Виконати тести https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=3919204

Завдання 5.  Перегляньте рубрику "Експрес-уроки української мови від Олександра Авраменка". Цікаву інформацію законспектуйте.






Комментариев нет:

Отправить комментарий